NLFR

Platform over de gehele recyclingstroom binnen de Benelux
Altijd en overal inzicht in de klant (zijn orders, contracten en facturen)

Altijd en overal inzicht in de klant (zijn orders, contracten en facturen)

Alles rondom orders wordt met de software in de cloud verwerkt zodat de bedrijven snel en gemakkelijk orders kunnen aannemen, inplannen en factureren. Het bedrijf begon twee jaar geleden omdat het signaleerde dat bestaande oplossingen voor ordermanagement niet snel genoeg moderniseerden.

Het klantenbestand van OMS4Business bestaat vooral uit containertransportbedrijven en bedrijven die met grondstoffen werken. Volgens oprichter Leon Fleischeuer bestaat er bij afval- en recyclingbedrijven behoefte aan een ander soort ordersoftware. “Ze hebben immers te maken met wetgeving rondom orders waarbij veel geregistreerd moet worden.” 

Fleischeuer begon het bedrijf omdat hij zag dat bestaande softwareleveranciers niet meegingen met de tijd. “Dan moet je denken aan verdergaande digitalisatie, apps en mobiele toepassingen. Wij werken 100% in de cloud, dat bestond in deze branche nog niet. Dat heeft er vooral mee te maken dat de sector vanuit het verleden enigszins traditioneel en conservatief was. Je ziet dat er nu een nieuwe generatie aan het roer van veel afval- en recyclingbedrijven komt te staan en die zien wel de noodzaak van digitalisering en efficiency in. Ze willen dat de informatie altijd en overal en op ieder apparaat beschikbaar is. Ze zijn niet anders gewend.” 

Fleischeuer werkte voorheen bij andere softwareleveranciers die ook actief waren in de afval- en recyclingmarkt en was van mening dat zij niet snel genoeg moderniseerden. “Daarom besloot ik het zelf te gaan doen. De software van OMS4Business is vervolgens volledig gebouwd in nauwe samenspraak met klanten.” 

Doel was daarbij om de wensen van die klanten en de verschillende bedrijfsprocessen zoveel mogelijk te standaardiseren. “Bijvoorbeeld het zo eenvoudig mogelijk kunnen toevoegen van documenten aan orders”, legt Fleischeuer uit. “Of het automatisch versturen van rapportages naar klanten en het beschikbaar maken van een klantenportaal waarop de afval- en recyclingbedrijven zelf kunnen inloggen en vervolgens alle orders, facturen en contracten kan inzien. Dat laatste onderscheid ons ook echt van concurrenten. Die hebben de ontsluiting via internet nog niet voor elkaar.” 

OMS4Business is pas twee jaar geleden begonnen, maar wist al wel 35 bedrijven aan zich te binden in Nederland en België. Fleischeuer zet echter in op groei naar 150-200 klanten over twee à drie jaar. “Dan spreek je over een marktaandeel van 20%. Je zult altijd bedrijven houden die voor een eigen oplossing kiezen of blijven aanmodderen met Word en Excel, maar ik verwacht dat die laatste groep uiteindelijk wegvalt. Als je binnen nu en vijf jaar de slag naar automatisering en digitalisering niet maakt, dan heb je weinig recht van bestaan. Al blijft het lastig om dit soort bedrijven ervan te overtuigen dat zaken makkelijker en efficiënter kunnen, maar dat dat wel om een in investering vraagt. Je hoort toch nog vaak: ‘Het gaat toch goed? Waarom zou ik nu geld uitgeven aan iets dat toch al prima gaat?’”

Toch vallen de kosten volgens Fleischeuer alleszins mee. “Het is natuurlijk afhankelijk van de grootte van een bedrijf een het aantal voertuigen dat ze hebben. Maar omdat we een standaard oplossing in de cloud bieden die voor iedereen hetzelfde is en die zo breed mogelijk qua functionaliteit is, kunnen we de ontwikkelkosten laag houden. We updaten bijna wekelijks, maar daar merken onze klanten weinig van. Dat is het grote voordeel van een cloudoplossing.”   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details