NLFR

Platform over de gehele recyclingstroom binnen de Benelux
Sagro Groep,              al meer dan 30 jaar duurzaam 
             onderweg met              hybride- en elektrische machines
De Keestrack-freestechnologie heeft zich al meer dan twee jaar bewezen in uitgebreide praktijktests in China.

Sagro Groep, al meer dan 30 jaar duurzaam 
 onderweg met hybride- en elektrische machines

Het lijken ondertussen wel modewoorden te gaan worden ; duurzame-, hybride- en elektrisch aangedreven machines. Natuurlijk volgen de ontwikkelingen op aandrijfgebied elkaar zeer snel op de laatste tijd, de ene techniek is nog niet uitontwikkeld en de volgende staat al weer klaar om geïntroduceerd te gaan worden. Deze bewegingen zijn zeer belangrijk om uiteindelijk schoner en dus duurzamer te gaan werken met de machines in de recyclingbranche.

Wat vaak voor velen nieuwe aandrijftechnieken zijn worden bij de Sagro Groep al vele jaren gebruikt in hun zeer gevarieerde-, uitgebreide- en moderne machinevloot.

Sagro Groep is een toonaangevende multidisciplinaire onderneming op gebied van infra, sloop, logistiek, milieu & ruimte en recycling. Een gevestigde naam, ontstaan door lef, out of the box denken en doordacht ondernemerschap. Ze brengen hun kennis en innovatieve ideeën graag over. Hierbij nemen ze net dát stapje extra te zetten om tot een optimaal resultaat te komen. Sagro is een familiebedrijf waarin alles draait om kwaliteit en mensen. Kwaliteit in producten, diensten en de wijze waarin ze opereren; veilig, doordacht, duurzaam en met een gezonde dosis lef. Met hart en ziel zetten hun medewerkers zich dagelijks in om de toekomst een stukje mooier te maken. Niet alleen visueel mooier, maar ze dragen bij aan een stuk nalatenschap voor de volgende generatie. Een grote, maar tegelijk prachtige opgave waar ze zich verantwoordelijk voor voelen.

Telestack LF823 Hybride en Hyundai HL980 laadschop.

Optimale configuratie

De machines die de Sagro Groep hiervoor inzet worden weloverwogen geïnvesteerd, zodat deze naast de optimale configuratie voor de uit te voeren werkzaamheden ook zo duurzaam mogelijk worden aangedreven als dit mogelijk is en het werk het toelaat. Dit is echter niet iets van de laatste periode, de eerste elektrisch aangedreven puinbrekers zijn al vanaf halverwege de jaren ‘90 in bedrijf bij Sagro. Deze mobiele elektrisch aangedreven machines waren toen zelfs al hybride. Hybride staat voor op meerdere manieren aan te drijven of te voorzien van energie. De mobiele puinbrekers van de jaren ‘90 en vele van de huidige puinbrekers uit de vloot zijn bij Sagro hybride uitgevoerd waarbij de machine als benodigd op locatie op een dieselmotor draait en als het kan op het stroomnet worden aangesloten om elektrisch te produceren. De volgende stap die Sagro hier in maakt is dat ze zelfs op de eigen windmolens worden aangesloten zodra ze op de vaste breeklocaties werkzaam zijn. Deze hybride wijze van aandrijven wordt bij Sagro extra in geïnvesteerd als de machines met regelmaat op een stroombron kunnen worden aangesloten of wanneer in de toekomst zicht is op een stroombron. De extra investering in de hybride systemen moet natuurlijk wel worden gebruikt, ze zitten niet op de machines om het alleen maar te gebruiken voor de mooie naam.

Zeefmachines

Aansluitend bij de puinbrekers heeft Sagro ook diverse Powerscreen Warrior zeefmachines in bedrijf voor het uitzeven van de geproduceerde stromen die voorzien zijn van hybride dual-power aandrijving waarbij de machines zowel op diesel als een stroombron kunnen draaien. De stroombron kan dan de puinbreker zijn of een beschikbaar stroomnet. Natuurlijk worden deze machines ook ingezet voor vele andere te zeven stromen waarbij de machines eenvoudig binnen kunnen draaien op een stroombron zonder uitstoot van uitlaatgassen.

Vervolgens worden de geproduceerde- en uitgezeefde stromen middels hybride aangedreven Telestack transportbanden in voorraad gezet zonder inzet van extra machines. Dubbel duurzaam dus.

Fuchs MHL820F en Lindner Jupiter 2200.


Geheel elektrisch

Naast de hybride machines heeft Sagro ook vele machines die door hun inzet en plaatsing in de verwerking van te recyclen stromen geheel elektrisch worden aangedreven.

Voor de verwerking van houtstromen is onder andere een stationaire Lindner Jupiter in actie binnen de groep. Deze machine is geheel elektrisch aangedreven waarbij middels extra geplaatste vliegwielen het stroomverbruik tot een minimum is teruggebracht. Bij de verwerking van sloophout wordt door verschil in grote van input en houtsoort onregelmatige kracht op de verkleiningsas gebracht waarbij normaal de elektromotoren dit moeten opvangen. Nu wordt deze schommeling als eerste opgevangen door de vliegwielen waardoor het stroomverbruik zo laag mogelijk is en er zo duurzaam mogelijk wordt verwerkt.

Deze Lindner Jupiter wordt beladen door een geheel elektrisch aangedreven wielmobiele Fuchs MHL820F overslagmachine. Om toch flexibel te zijn er is gekozen voor een wielmobiele variant met kabeltrommel zodat de machines als benodigd toch nog 20 meter kan verplaatsen voor bijvoorbeeld het bijdraaien van product of uitvoeren van voor-sorteerwerkzaamheden.

Naast deze elektrisch aangedreven Fuchs MHL820F is nog een Fuchs MHL820F in gebruik bij de sorteerinstallatie van Innovarec. Deze sorteert voor en belaad de sorteerinstallatie. Door zijn elektrische aandrijving wordt, naast het niet verbruiken van diesel ook geen emissies uitgestoten in de sorteerhal. Ook deze machines worden voorzien groene stroom van Sagro’s eigen windmolens.

Telestack TCL100 Hybride.


Diesel

Uiteraard zijn bij Sagro en Innovarec ook nog diesel aangedreven machines actief die door hun aart van werkzaamheden nog niet kunnen worden uitgevoerd met elektrische aandrijving echter zodra hier juiste en passende oplossingen voor zijn zal hier zeker naar worden gekeken en op worden overgeschakeld.

Tot die tijd wordt geïnvesteerd in de nieuwste technieken en machines met de laagste emissie-uitstoten en brandstofverbruiken waarbij op het moment Stage-V motoren tot de standaard behoren.

Onlangs zijn nog diverse nieuwe Hyundai graafmachines en laadschoppen in gebruik genomen die voorzien zijn van deze Stage-V motoren. Ook staan nog duurzame Fuchs overslagmachines te leveren die ingezet gaan worden in de havens van Vlissingen en Terneuzen. In het wagenpark van Sagro en Innovarec worden ook steeds meer elektrisch aangedreven voertuigen gezien die op de locaties zonder problemen kunnen worden opgeladen aan de divers geplaatste laadpalen.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details