NLFR

Platform over de gehele recyclingstroom binnen de Benelux
Doorbouwen op 60 jaar kwaliteit en service

Samen lol maken en de wereld mooier

Zorgen dat wat iemand aan grondstoffen overheeft, ergens anders weer nuttig hergebruikt kan worden. Veel meer stelt ons werk eigenlijk niet voor toch? Daar kunnen we allemaal mooie woorden voor verzinnen, maar mensen die mij kennen, weten dat het niet om mooie woorden gaat, maar om wat je voor elkaar krijgt. Dus kom bij mij niet aan met hippe termen als duurzaam, maatschappelijke verantwoord of circulair. In de kern gaat het gewoon om handel. En dat moet je zo netjes en eerlijk mogelijk doen.

Ik ben dol op de sloop- en recyclingbranche. Zou nooit in een andere sector willen en kunnen werken. Ik houd van de no-nonsense aanpak, van niet ouwehoeren maar doen. En van de mensen. Want daarmee moet je het werk iedere dag uitvoeren. De focus ligt dus altijd op de klant: wat wil die en hoe kunnen we hem daar zo goed mogelijk mee helpen? Het is precies de reden dat ik - na jaren voor verschillende grote bedrijven gewerkt te hebben - het nu op mijn eigen manier ga doen. Niet als groot bedrijf, wel als grote speler. Ik hoef geen groot kantoor, een enorm machinepark of heel veel medewerkers. Ik opereer liever lean and mean.

Wel met een groot netwerk overigens. En enorm goede contacten in zowel de grond-, weg- en waterbouw als in de sloop- en recyclingwereld. En dat maakt dat er nu al verschillende schepen met menggranulaat en Belgische klei af en aan varen. Ik zoek en vind mooie sloopprojecten en verbind die vervolgens aan goede werken waar ze om grondstoffen verlegen zitten.

Heb ik dan niets met duurzaam werken of circulair bouwen? Natuurlijk wel. Maar laten we er geen doekjes om winden: duurzaam slopen of circulair bouwen zijn geen hogere wiskunde of uitvindingen van onze generatie. Onze voorouders deden niets anders dan circulair bouwen: simpelweg omdat het zonde was om goede spullen en grondstoffen weg te gooien. Grond- en bouwstoffen zijn eeuwenlang hergebruikt. Voor straten en wegen, voor schuren, stallen en huizen en zelfs voor kerken en kastelen. Dat noemde toen niemand circulair. Het was gewoon je gezonde verstand gebruiken.

En dat is dus ook wat ik iedere dag doe: mijn gezonde verstand gebruiken. En meedenken met mijn klanten. Wie heeft wat nodig en wie heeft wat liggen? En dat op een zo schoon mogelijke manier van A naar B zien te krijgen. Liefst over het water.

En meedenken betekent ook dat je goed nadenkt over welk materiaal het beste past bij een bepaald werk.

Nu we beton steeds schoner en in de juiste fractie kunnen recyclen, geeft het geen pas om dat materiaal als fundering onder een weg te gebruiken. Daarvoor heb je andere reststromen die je nergens anders voor kunt gebruiken. Nee, dat mooie schone betongranulaat moet je zo hoogwaardig mogelijk ergens anders wegzetten.

Dat spel is wat mij betreft het mooiste spel dat er is. Helemaal als je het - zoals ik me iedere dag weer voorneem - kunt combineren met zoveel mogelijk lol maken. Want uiteindelijk is dat waar het allemaal om gaat: samen iedere dag een beetje lol maken. En tegelijkertijd de wereld een beetje mooier maken.   


CV Richard Heimering

1997 - 2003: Commercieel manager BUKO

2003 - 2017: Algemeen directeur Beelen Groep

2017 - 2020: Vestigingsleider Riwald Recycling

sinds 2020  : Directeur-eigenaar Heimering Recycling

Doorbouwen op 60 jaar kwaliteit en service

Tweeënhalf jaar is Hans Went nu eigenaar van weegbruggenbouwer Smits & Co. Sindsdien stuurt hij het 60 jaar oude bedrijf langzaam maar zeker richting de toekomst. Met kwaliteit en service bindt hij oude en nieuwe klanten. Groei is niet zijn grootste ambitie, wel een kleine en wendbare organisatie en een goede band met zijn klanten. 

“Ik ben hier niet ingestapt om er een enorm bedrijf van te maken”, vertelt Went. “We hebben nu twee monteurs en als de zaken zo blijven gaan als ze in de afgelopen twee jaar gingen dan is er misschien wel een keer plek voor de derde of vierde. Maar groter hoeft van mij niet. Ik wil zelf ook lekker in de operatie blijven werken en niet een soort manager worden. Dat is niets voor mij.”

Went nam Smits & Co. tweeënhalf jaar geleden over van Chris Dix, de tweede eigenaar na de oprichter. “Ik kende Dix al mijn hele leven en wilde – na een baan als productieleider bij een machinefabrikant – altijd al een eigen bedrijf. Ik kom zelf uit Brummen en Smits & Co. kende ik dus al. Ik heb toen driekwart jaar meegelopen en daarna besloten dat ik het – samen met mijn vrouw – graag wilde overnemen.”

De eerste twee jaar stonden vooral in het teken van op de oude voet doorgaan en zorgen dat de klanten dezelfde service en kwaliteit kregen als ze gewend waren. “En dat gaat goed volgens mij”, zet Went. De opbouw van een weegbrug is door de jaren heen in de basis niet heel veel veranderd, aldus Went. “Een betonnen bak, een betonnen of stalen dek en daaronder een aantal krachtopnemers. Vroeger was alles mechanisch en tegenwoordig elektronisch. We bouwen dan ook betrekkelijk veel systemen om. Want zo’n betonnen bak gaat in principe een leven lang mee.”

Smits & Co heeft zich toegelegd op de kalibratie en het ijken van weegbruggen.

Kalibreren

Smits & Co heeft zich naast het verkopen en onderhouden ook toegelegd op de kalibratie van weegbruggen en weegplateau’s. Het kalibreren van weegbruggen of weegplateaus is niet verplicht, maar veel bedrijven laten dat toch regelmatig doen vanuit hun eigen kwaliteitshandboek of om aan te kunnen tonen dat ze eerlijke handel bedrijven.

“Daarnaast controleert het Agentschap Telecom weegbruggen steekproefsgewijs en als tijdens die controles afwijkingen worden geconstateerd komen wij in beeld”.

De meeste tijd zin Went en zijn medewerkers bezig met storingen verhelpen en onderhoud. “We werken niet met onderhoudscontracten, maar je kunt je voorstellen dat wanneer er een weegbrug stuk is we met stoom en kokend water langs moeten komen om het euvel te verhelpen. En over het algemeen kunnen we dat ook binnen een dag. We zijn een klein team dat snel kan reageren. Het kan natuurlijk voorkomen dat we een keer een klus in Maastricht hebben en een telefoontje uit Groningen krijgen, maar zelfs dan doen we ons best er zo snel mogelijk te zijn. Door open en transparant te zijn snapt een klant heus wel dat het in zo’n geval iets langer duurt.”

Went verwacht dat de digitalisering ook bij weegbruggen en -plateaus de komende jaren zal voortschrijden. “Krachtopnemers waren analoog en worden digitaal. En in plaats van een weegindicator en een printertje zal steeds meer digitaal via apps gaan. Zodat je alles op afstand kunt uitlezen. En weegsystemen worden ook steeds vaker aan vulsystemen gekoppeld. Alles om het werk sneller, efficiënter en betrouwbaarder uit te kunnen voeren. Daar zullen we in de komende jaren nog genoeg werk aan hebben.”   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details