NLFR

Platform over de gehele recyclingstroom binnen de Benelux
‘Eigenlijk geen weegbrugproducent maar softwarebedrijf’

‘Eigenlijk geen weegbrugproducent maar softwarebedrijf’

“Wij zijn een logistiek provider waarmee we het verschil maken voor onze klanten.” Van Leijsen voorspelt op korte termijn het einde van papieren weeg- en vrachtbrieven.

Automatisering speelt al decennia lang een belangrijke rol in de weegtechiek”, zegt oprichter en directeur van Pfister Weegtechniek Bas van Leijsen. “Toen ik Pfister 25 jaar geleden begon, was het grote verschil tussen ons en de concurrentie een flexibele tool met de naam WinWeigh. Wij waren de eerste die zeiden dat het computerprogramma Windows niet alleen nuttig was voor de dienstverlenende sector en architecten, maar ook voor de industrie. We werden toen voor gek verklaard. Maar we hebben destijds wel al de basis gelegd voor wat we nu nog steeds doen.”

De meeste weegsystemen draaien nu nog lokaal op de computers of servers van de bedrijven die weegbruggen gebruiken. Zo ook in de recyclingbranche. “Je ziet nu dat er steeds meer behoefte is om die informatie te ontsluiten naar een hoger niveau: in de cloud dus,” stelt Van Leijsen. “Zodat alle partijen waar onze directe klanten mee samen werken ook toegang hebben tot die informatie. Dat is waar we nu staan. Dus ook weegtechniek wordt steeds meer software as a service waarbij dashboarding en op tijd indicaties richting management kunnen versturen veel belangrijker zijn geworden. Alle hardware en devices worden van ondergeschikt belang. En dat is ook de boodschap die we aan de recyclingbranche willen meegeven.”

Van Leijsen vertelt daarop dat Pfister Weegtechniek op dit moment de laatste hand legt aan een pilotproject met een belangrijke klant met de naam ‘DigitaalRijden’. “Dat staat op het punt om live te gaan.” Pieter de Jong. Sales Director bij Pfister vult aan: “DigitaalRijden houdt in dat we al het papierwerk als het ware weg automatiseren. Iedereen kan alle weeginformatie in real time op bijvoorbeeld zijn telefoon inzien. Dat geldt voor de chauffeur van de vrachtwagen, maar ook voor de afdeling planning en de werknemers bij de weegbrug. Doel is dat alle betrokken partijen kunnen inloggen in ons portaal en hun data kunnen inzien. Op het moment dat een chauffeur vertrekt, weegt, laadt of lost kun je dat zien. Eventueel zelfs met een pushmelding.”

Van Leijsen en De Jong beseffen dat hun product in de wereld van grondverzet en recycling een kleine revolutie betekent. Van Leijsen: “Het is natuurlijk een wereld waar nu nog veel met ratelende printers en vrachtbrieven in viervoud in weeghokjes wordt gewerkt. Maar 25 jaar geleden zei ook iedereen dat wat wij deden niet kon. En nu werkt iedereen zo. Ik merk ook dat vooral de grote bedrijven een enorme honger hebben naar transportdata. En als de grote bedrijven meegaan, dan verwacht ik dat de rest van de branche volgt.”

De Jong: “De kans op fouten wordt nu een stuk kleiner doordat iedereen tegelijkertijd met dezelfde gegevens kan werken.”

Van Leijsen is van mening dat Pfister Weegtechniek ook meer een softwarebedrijf is dan een bedrijf dat weegbruggen produceert. “We gaan van instrument-driven naar solution-driven. In feite is de weegbrug – het traditionele product – een onderdeel geworden van de total oplossing. Onze rol is die van logistiek provider. Wij maken logistieke software. En we knopen een aantal devices op het terrein aan elkaar en maken daar een logische schil van. De weegbrug is slechts een klein element in het geheel.”

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details