NLFR

Platform over de gehele recyclingstroom binnen de Benelux
Experts in shredders

Een halszaak wat banden betreft nu steeds meer kanalen waar het gerecycleerd rubber van afvalbanden in terecht kan, dicht gaan. Maar hoe ver staan we vandaag al met de ontwikkeling van een circulaire band? We vroegen het aan Michelin dat een voortrekkersrol in deze ­materie opneemt.

Wereldwijd komen er elk jaar 1,6 miljard nieuwe banden bij, goed voor een volume van 26 miljoen ton. Een enorm potentieel dus aan terug te winnen grondstoffen. Iets waar Michelin werk van wil maken. “We zijn er ons van bewust welke impact onze banden kunnen hebben in het Europese traject naar een koolstofarme maatschappij. Immers, 20% van de weerstand die een auto ondervindt, komt van de banden. Banden hebben dus een impact op het verbruik, de uitstoot en de afvalstroom. Daarom dragen we duurzaamheid hoog in het vaandel. Vanuit onze strategie ‘Alles Duurzaam’ willen we tegen 2030 40% duurzame materialen gebruiken in de productie van banden. Tegen 2050 moet dat zelfs 100% zijn.”

Jos Swint
Jos Swint: “Met alle ingrediënten die vandaag allemaal in een band gaan is 100% circulariteit niet mogelijk”

Evenwicht tussen duurzaamheid en recycleerbaarheid

Michelin kijkt daarvoor naar materialen die een andere dan fossiele oorsprong hebben. Zo introduceerde het recent een raceband die zich al op het circuit bewezen heeft en onder andere sinaasappel- en citroenschillen, zonnebloemolie, dennenhars en gerecycleerd aluminium bevat. Maar de bandenspecialist investeert uiteraard ook in de recyclage van afvalbanden. Zo bevatte de raceband gerecycleerd koolstof uit versleten banden. “We geloven in de circulaire band”, vat Swint de ambitie samen. “Om die te realiseren zullen we wel eerst terug naar de tekentafel moeten. Onze banden zijn nu ontworpen om zo lang mogelijk mee te gaan en op het einde van hun leven nog uitstekende prestaties neer te zetten. Want ook dat is duurzaamheid. De mix van materialen die daarvoor nodig is, kan soms haaks staan op de eisen rond recycleerbaarheid. Het is aan ons om ze te verenigen. Om bij het ontwerp van een band en de keuze van de materialen rekening te houden met de eindverwerking. En om een band te produceren die de automobilist veiligheid en levensduur biedt en op het einde grondstoffen kan leveren.”

100% gerecycleerde band

Pyrolyse sleutel tot recycled content voor banden

Om banden circulair te maken is Michelin voor­trekker in het BlackCycle project. Een consortium van dertien partners dat specifieke oplossingen zal ontwikkelen om duurzame grond­stoffen voor banden te produceren: versleten banden inzamelen en grondstoffen selecteren, pyrolyse optimaliseren, olie raffineren en beoo­rdelen, oven­processen optimaliseren en de prestaties van duurzame banden beoordelen. Tegen 2026 wil BlackCycle dat bijna één op twee versleten banden via deze cyclus wordt verwerkt. “Vandaag spitst de recyclage zich voornamelijk toe op de verwerking van het rubber tot granulaat. Door in een volgende fase pyrolyse toe te passen zouden we de olie die gebruikt is om het rubber te vormen weer uit de band kunnen halen. Om te hergebruiken als brandstof, smeermiddel of de basis te vormen voor nieuwe banden. Het onderzoek bevindt zich momenteel op laboschaal, Met BlackCycle willen we door kennis te delen sneller naar een industriële schaal evolueren. Met alle ingrediënten die vandaag allemaal in een band gaan is 100% circulariteit niet mogelijk. Daarom investeren we ook fors in materialenonderzoek om onze ambitie van 100% duurzame banden te kunnen waarmaken”, besluit Swint.   

Experts in shredders

In de recyclingsector maakt technische kennis en paraatheid echt het verschil. Door de te verwerken volumes kunnen recyclingbedrijven zich immers geen stilstand veroorloven. Een boodschap die Smart Equipment goed begrepen heeft. Zaakvoerder Philippe Potier heeft een ecosysteem van partners met technisch inzicht opgebouwd om bedrijven vóór (met het juiste technische advies) en na verkoop (met voortdurend meedenken) de geknipte ondersteuning te geven. Dit jaar breidt dat netwerk verder uit met de toevoeging van Manath Gevaert die zich sinds 1 mei binnen Smart Equipment ontfermt over het nieuwe dealermerk M&J.

De klant kan kiezen voor een monorotorsysteem of een systeem met twee rotoren, voor zeven verschillende mesopties … Telkens hetzelfde principe, maar dan perfect afgestemd op de materiaalsoort en het productieproces.

Ze noemen zichzelf een jong, dynamisch netwerk van bruisende ondernemers, het team rond Philippe Potier. Met Comergo en MSV, die respectievelijk de service in België en Nederland verzorgen voor Smart Equipment, werd al heel veel technische bagage in huis gehaald. Het zorgt er bovendien voor dat de service daar is waar hij het meeste nodig is: lokaal, dicht bij de klant. Hetzelfde geldt voor de meest recente jonge wolf die het team is komen versterken, Manath Gevaert. “Door mijn jarenlange ervaring in verhuur van machines voor de recyclingmarkt, heb ik geproefd van heel veel verschillende toepassingen en materiaalstromen. Het sterkt me in het geloof dat ik klanten op die manier van het juiste advies kan voorzien over welke machine het beste aan hun eisen beantwoordt. Zelfs als wij ze niet verdelen. Eerlijkheid en transparantie zijn nodig om langetermijnrelaties op te bouwen. En daar gaan we met z’n allen voor.”

Volledig aanbod in shredders

Gevaert wordt binnen Smart Equipment verantwoordelijk voor M&J. “Sinds 1 mei zijn we officieel dealer voor de Benelux. Als Smart Equipment willen we uitgroeien tot de shredderspecialist in de Benelux. Met Tana hebben we al één sterke shredder in ons gamma. Met M&J kunnen we nu een extensieve oplossing bieden voor de gehele sector. Er kunnen fineshredders en pre­shredders worden aangeboden, maar even goed mobiele preshredders. Op deze manier kunnen we ook een antwoord bieden voor recyclingbedrijven die op zoek zijn naar een shredder om vast in de lijn te plaatsen of naar fijnshredders.” M&J is voor zowel Potier als Gevaert een merk waarin ze rotsvast geloven. “Het behoorde tot voor kort tot de Metso groep. Nu het weer op zich staat, geruggen­steund door een bekende Scandinavische financiële investeerder, voel je een nieuwe, frisse wind waaien. Dat zal zich de komende maanden uiten in weer tal van innovatieve ontwikkelingen die voortborduren op hun beproefde principe. Op de IFAT komt er zeker al een voorsmaakje. Wij hopen, door daar onze service nog aan toe te voegen, het vertrouwen van de Belgische markt in M&J te doen groeien.”

Configuratie afstemmen op taken

Daar hebben recyclingbedrijven ook alle reden toe, volgens Gevaert. Vooral vanwege van de beproefde techniek die onder de kap van deze machines schuilt. Dit zorgt voor een zeer robuuste basiseenheid waar de gebruiker dan kan aanpassen wat hij nodig heeft om zijn specifieke materiaal te breken. Juist daarom dat technisch advies zo belangrijk is. “Het vergt ervaring en expertise om tot de juiste installatie te komen, zodat de klant het volle rendement uit zijn investering haalt. Hoe hoger zijn productiviteit, hoe sneller de machine zal zijn terugbetaald.” Dat er keuze is, moge duidelijk zijn. De klant kan naargelang het type kiezen voor een monorotorsysteem of een systeem met twee rotoren, voor zeven verschillende mesopties, voor zes verschillende programma’s … “Telkens hetzelfde principe, maar dan perfect afgestemd op de materiaalsoort en het productieproces. Vooral in RDF, afval en kunststoffen kunnen deze shredders echt het verschil maken.”

Top of mind in shredders

Met de toevoeging van M&J wil Smart Equipment dus top of mind worden bij recyclingbedrijven wanneer ze aan shredders denken. Gevaert: “En daarbij willen we nog dat tikkeltje verder gaan dan machines verkopen en onderhoud en reparaties verzorgen. We willen samen met de klant gaan kijken hoe we hun processen verder kunnen optimaliseren. Welke onderhoudsintervallen zijn nodig? Welke oorzaak hebben frequente schadegevallen? Alles om zijn downtime tot een minimum te beperken. Als we daarin slagen, dan zal ik een gelukkig man zijn.”   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details