NLFR

Platform over de gehele recyclingstroom binnen de Benelux
Explosiebeveiliging op het hoogst mogelijke niveau

Explosiebeveiliging op het hoogst mogelijke niveau

Nieuwe Linde E-truck serie nu beschikbaar voor ATEX zone 2/22; zone 1/21 volgt binnenkort

De nieuwe Linde elektrische vorkheftrucks hebben zich in korte tijd al bewezen op gebied van ergonomie, zichtbaarheid, veiligheid en energie-efficiëntie. En een kleine anderhalf jaar na de introductie zijn de Linde E25 tot en met E35 modellen nu ook verkrijgbaar in explosie beveiligde uitvoeringen. Zo kunnen ook bestuurders van ATEX trucks profiteren van de uitgebreide reeks voordelen die deze in serie geproduceerde trucks bieden. De voertuigen voor ATEX-zone 2/22 zijn momenteel al beschikbaar via Motrac; de versies voor zone 1/21 volgen medio 2023.

Het was een van de publiekstrekkers op de vakbeurs voor gevaarlijke goederen en stoffen begin november 2022 in Leipzig: de nieuwe Linde E25 tot en met E35 EX elektrische vorkheftruck voor ATEX zone 2/22. Hierdoor is de toch al sterk verbeterde generatie Linde vorkheftrucks nu ook beschikbaar voor gebruik in explosiegevaarlijke ruimtes. “De nauwe samenwerking tussen de productontwikkeling van standaard trucks en de EX-trucks heeft zich bij de ontwikkeling wederom bewezen,” benadrukt Elke Karnarski, productmanager Ex-Proof Trucks. Het ontwerp van het chassis, de cabine en de mast biedt een optimaal zicht op de truck, de lading en de werkomgeving èn dient dus voor zowel een betere verwerking van de last als voor meer operationele veiligheid. Bovendien profiteren de bestuurders van een geoptimaliseerde bestuurderswerkplek, die nóg ruimer is dan bij de vorige modellen èn meer hoofdruimte biedt.

“Dankzij de volledige integratie van de explosiebeschermingsmaatregelen blijven de voordelen van deze E-truck serie volledig behouden voor alle ATEX-zones,” bevestigt Karnarski. Tegelijkertijd is rekening gehouden met het gebruik in gevaarlijke omgevingen. De kunststof bekleding, vloermatten en banden, als ook de stoelbekleding en armsteunen van geleidend materiaal zorgen voor bescherming tegen statische lading. Voor het eerst worden de voor-, achter- en dakwissers voor zone 1/21 standaard elektrisch bediend. Net als bij de ‘standaard’ trucks kunnen bestuurders van explosie beveiligde modellen belangrijke informatie – zoals de laadstatus van de accu, foutcodes of wanneer de volgende onderhoudsbeurt moet plaatsvinden – aflezen op een 3,5-inch display (standaard voor zone 2/22) of het royale 7-inch TFT-kleurendisplay (optioneel voor zone 2/22, standaard voor zone 1/21). Veiligheidsrelevante waarden, zoals de temperatuur van diverse componenten, worden ook bewaakt en een apart display geeft de waarschuwingen weer. Daarnaast voorziet de EX-Monitoring app de bestuurder van specifieke aanbevelingen. De app maakt ook voorspellend onderhoud mogelijk, door veiligheidskritische slijtage-onderdelen te bewaken en de klant in een vroeg stadium te vragen een serviceafspraak in te plannen.

Comfortabel, zuinig, veilig en wendbaar

De werkplek van de bestuurder is grotendeels ontkoppeld van de aandrijving en de mast en er wordt een rubberen ringlager gebruikt voor schokdemping op de vooras. Dit is vooral merkbaar bij het rijden over drempels, geleiderails of oneffen terrein, want het maakt het rijden comfortabeler en beschermt ook de bestuurder. Efficiënte motoren zorgen voor een lager energieverbruik. Het elektronische temperatuurbewakingssysteem op de tractiemotoren, dat gekoppeld is aan een veiligheidswaarschuwings- en uitschakelfunctie, is dan weer een typisch kenmerk van explosiebeveiliging. Verder zijn alle elektronische besturingselementen, sensoren, zekeringen en relais centraal geplaatst in een drukbestendige besturingsbehuizing. Deze is in de achterkant van de truck geïntegreerd voor eenvoudig onderhoud. Voor het snel en gemakkelijk opladen van de loodzuur batterij is optioneel toegang mogelijk via de achterkant van de truck.

Een ander bijzonder kenmerk van de nieuwe explosie beveiligde E-trucks is het grote aantal optionele hulpsystemen en verlichtingsoplossingen. Net als bij de ‘standaard’ trucks kunnen klanten kiezen uit vele uitrustingsvarianten. Zowel LED lampen, Linde BlueSpot, LED-strips en VertiLight zijn verkrijgbaar in vonkvrije versies of als afgesloten componenten. Hetzelfde geldt voor assistentiesystemen zoals de Linde Load Assist, Linde Safety Pilot, elektronische veiligheidsgordelbewaking en Linde Safety Guard. Daarbij komen nog de voordelen van de Linde: connect fleetmanagement oplossing met toegangscontrole en elektronische schadebewaking. De standaard gemonteerde datatransmissie-eenheid maakt de explosie beveiligde trucks geschikt voor digitale logistieke processen zoals software updates.

Aan de veilige kant met de explosiebescherming van Linde

Met de nieuwe Linde E25 tot E35 EX trucks krijgen klanten naast individuele truckconfiguraties ook gekwalificeerde service, een 24/7 levering van standaard- en ATEX-reserveonderdelen, alsmede de bijbehorende ATEX-certificaten en gedetailleerde bedieningshandleidingen.

Motrac

Motrac is sinds 1954 toonaangevende totaalaanbieder van interne logistiek en exclusief importeur van Linde hef- en magazijntrucks. De voertuigen van het innovatieve topmerk Linde voldoen aan de hoogste eisen. Motrac neemt alle zorg uit handen en biedt een 24/7 onderhoudsservice plus expertise en engineering voor de volledige inrichting van geautomatiseerde warehouses.

Meer informatie: www.motrac.nl

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details