NLFR

Platform over de gehele recyclingstroom binnen de Benelux
Familiebedrijf Riwald innoveert en investeert continu

Familiebedrijf Riwald innoveert en investeert continu

In Almelo lukt het Riwald Recycling om bijna 100 procent van de binnenkomende afvalstromen te recyclen. Het familiebedrijf van de broers Huzink begon ooit met een aanhangertje schroot maar is uitgegroeid tot misschien wel de meest innovatieve metaalrecycler van Nederland. Maar dat is geen reden om te stoppen met vernieuwen en na te denken over hoe dingen nog beter en vooral duurzamer kunnen. “In de crisis liep de vraag terug, maar moest de kwaliteit van het product omhoog. Daar hebben we op geanticipeerd. En nu is dat de standaard.” 

Druk gebarend en met een ferme pas loopt Ewald Huzink over het enorme terrein van Riwald Recycling in Almelo. “Kijk om je heen. Alles is hier strak geregeld, schoon en netjes. Dit is onze standaard”, zegt de algemeen directeur. En het moet gezegd. Natuurlijk ligt overal op het terrein het metaal hoog opgestapeld, maar tussen de verschillende hopen oogt het bijna klinisch. Stuk voor stuk in het bedrijfsrood gespoten machines en overslagkranen, waarbij opvalt dat het bedrijf zoveel mogelijk probeert over te schakelen naar elektrisch aangedreven. De overslagkranen sorteren het metaal in keurig aangeveegde vakken. Langs de zijkanten van het terrein staan overdekte hallen waar verschillende, vaak zelf ontworpen, machines het plastic van koperen leidingen scheiden en rvs en aluminium uit de verschillende afvalstromen worden gehaald. En bijna alles gebeurt machinaal, er zijn nauwelijks mensen te zien, behalve op de heftrucks, wielladers en overslagkranen. 

De zelf ontworpen granulator.

Granulator

Huzink beent het terrein over “Kijk, we investeren hier constant in de toekomst. Dit is een unieke high-tech granulator. Die scheidt het ferro van het non-ferro. En in combinatie met de daaraan gekoppelde afvalscheidingsinstallatie’s kunnen we eigenlijk alles wat hier binnenkomt scheiden en sorteren op materiaalsoort. Deze granulator is uniek, het is nummer vijftien op de wereld en in Europa staan er vier”. Het is echt een sport voor Riwald geworden: een zo zuiver mogelijk eindproduct overhouden. Want dat levert meer op. “Ik durf best te stellen dat er echt bijna niets het terrein verlaat dat niet kan worden hergebruikt. En ook die laatste procenten krijgen we binnen een paar jaar voor elkaar”, zegt Huzink. Terwijl hij af en toe liefdevol zijn handen door de bakken met granulaat in verschillende korrelgroottes laat gaan en wijst op de zuiverheid van de zeving praat hij in rap tempo verder. “We investeren ook in een groene toekomst door zoveel mogelijk te werken met elektrische kranen. Milieuvriendelijk, minder geluidsoverlast en uiteindelijk ook nog eens kostenbesparend”. Ze gaan hier heel ver in, de beide heren Huzink rijden 100% elektrische auto’s en ook de inkopers rijden elektrisch. Duurzaamheid staat voorop. 

Brandmeldinstallatie

Via een volgende hal met transportbanden, zeefinstallaties en wederom een aantal zelf ontworpen sorteerinstallaties die een uiterst zuiver aluminium granulaat opleveren lopen we weer naar buiten. Huzink wijst op grijze opslagtanks verderop op het terrein. “Die zitten vol met bluswater. Zie je dat apparaat daar bovenop? Dat is een volautomatische brandblusrobot. Een warmtecamera speurt continu het gedeelte van het terrein af waar afgedankte stromen materialen worden opgeslagen die veelal uit de milieustraten van de gemeenten komen en onder andere elektrische apparaten bevatten. De camera registreert 365 dagen per jaar en 24 uur per dag mogelijke temperatuurverschillen om beginnende branden te kunnen voorkomen. En zonodig wordt het volautomatische bluskanon ingeschakeld. Brand komt namelijk regelmatig voor in deze afgedankte stromen die nog batterijen kunnen bevatten. “Het wordt steeds moeilijker om je daartegen te verzekeren. Vandaar dat we in die vol automatische brandblusmeldinstallatie hebben geïnvesteerd. We zijn daarmee de eerste metaalrecycler in Nederland en lopen hiermee voorop.” Riwald houdt maandelijks brandoefeningen en heeft ook een eigen brandweerwagen om alle risico’s zoveel mogelijk te beperken. Huzink: ”Continuïteit is voor ons heel belangrijk en voorkomen is beter dan genezen”.  

We lopen langs de opslagtanks en Huzink gaat verder. “In 2011 hebben we de grote granulator met de daaraan gekoppelde scheidingslijnen gebouwd. Midden in de crisis. Velen riepen toen van: ‘dat kan nooit wat ze willen dat duurzame recyclen…’. Maar nu, bijna 10 jaar later, lopen we voorop. De markt werd er zich pas in 2015/2016 van bewust, duurzamer recycelen. Toen waren wij al zo’n vijf jaar bezig. “Waar wij echt uniek in zijn, is hoe we van metaalrecycling bijna een volledig machinaal proces hebben gemaakt”, vervolgt Huzink. “Ik zeg altijd: ‘dit is een fabriek’. En kijk om je heen: dan zie je een strak georganiseerd bedrijf waar duurzaamheid voorop staat.  “Veel bedrijven en overheidsinstanties die afgedankte stromen materiaal in huis hebben weten vaak niet wat wij er allemaal mee kunnen”, stelt Huzink. Daar ligt nog een nieuwe uitdaging voor ons, hen laten inzien wat er allemaal mogelijk is op het gebied van duurzaam recyclen.”

De ligging aan het water met een extra lange loskade.

Twee vestigingen 

Naast Riwald Recylcing in Almelo heeft het bedrijf een tweede vestiging in Beverwijk waar ze gevestigd zijn aan de zeehaven. Daarmee heeft Riwald een landelijke dekking gecreëerd voor de ontdoeners. En hebben ze de keten rond kunnen maken door afvalstromen te verwerken van de aanleverende bedrijven tot aan de verwerkers en smelterijen over de gehele wereld, die de zuivere gerecyclede materiaalstromen weer inzetten voor het vervaardigen van nieuwe staalsoorten en non-ferro legeringen.  

Sinds 2012 rijdt er een Riwald Dakar Team mee in de zwaarste rally ter wereld. In 2019 introduceerde Riwald samen met de Tsjechische partner MKR Technology een geheel nieuw en uniek concept: een hybride off-road truck. Het project wordt ondersteund door de partners – ZF Friedrichshafen – Renault Trucks – Hendrickson – AxleTech – Eurol. Met de hybride truck hoopt Riwald de rallysport ook te verduurzamen.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details