NLFR

Platform over de gehele recyclingstroom binnen de Benelux
JCB zet vol in op elektrificatie – Naar een dieselvrije bouw- en sloopbranche

JCB zet vol in op elektrificatie – Naar een dieselvrije bouw- en sloopbranche

In een online persconferentie eind november presenteerde het bedrijf niet alleen een update van de minigraver 19C/1E, die al elektrisch aangedreven was, maar ook elektrisch aangedreven dumpers, een verreiker en universeel snellaadsysteem. Afgelopen zomer maakten de Britten bekend een 20-tons rupsgraafmachine te testen die door waterstof wordt aangedreven.

Speciaal voor landen met een wat kouder en natter klimaat biedt JCB nu een gesloten cabine op de 19C-1E. De cabine is even ruim zijn als die van de conventionele modellen van 1-2 ton van JCB en zal beschikken over een elektrische verwarming om de ramen en de werkplek in de cabine te verwarmen.

De ROPS / FOPS-cabine wordt uitgerust met een eenvoudig te vervangen gelaagd vlak glas. De 70/30 voorruit bestaat uit twee delen, met een onzichtbare tussenliggende afdichting, voor een onbelemmerd zicht op de graafarm De JCB-cabine biedt standaard een duidelijk zicht rondom de machine, zonder dat spiegels nodig zijn om aan de EU-veiligheidsnormen te voldoen. De cabine maakt gebruik van dezelfde LED-werklampen en -wissers als de dieselmodellen, om het werken bij slecht zicht of in het donker te vergemakkelijken.

De machine kan gewoon bediend worden met de verwarming aan, zonder dat dit invloed heeft op de prestaties van de machine, zo meldde JCB tijdens de online perspresentatie.

De JCB 525-60E verreiker.

Verreiker

Nu de uitbreiding van het E-TECH-assortiment van emissievrije machines in een stroomversnelling komt, lanceren de Britten ook de allereerste elektrisch aangedreven verreiker. Meer dan 43 jaar nadat het bedrijf als eerste op de markt kwam met een verreiker, komt het opnieuw revolutionair uit de hoek met de 525-60E, een volledig elektrische versie.

JCB Chief Innovation Officer Tim Burnhope vertelt: “JCB heeft een baanbrekende voorsprong genomen in de overgang naar elektrische aandrijving in bouw-, landbouw- en industriële machines, door met succes de 19C-1E minigraafmachine en de 30-19E Teletruk op de markt te hebben gebracht. Als wereldmarktleider op het gebied van verreikers, trekt de lancering van de JCB 525-60E de elektrificatie van machines verder door naar de bouw en industrie en biedt hij een emissievrije oplossing voor het hanteren van ladingen zonder in te boeten aan prestaties of productiviteit. We zijn erg enthousiast over de toekomst van deze machine.”

De 19C-1E minigraver.

Dumper

JCB lanceert daarnaast zijn allereerste elektrische dumper van één ton, aangedreven door lithium-ion batterijtechnologie. Ontworpen om binnenshuis, ondergronds en in emissiegevoelige gebieden te werken, is de 1TE elektrische dumper een ideale partner voor de 19C-1E elektrische minigraafmachine van JCB.

De 1T-E-dumper is een duurzame, compacte machine met een volledig stalen laadbak en een robuust chassis. De machine vervangt de individuele wielmotoren van de hydrostatische 1T-2 door conventionele aandrijfassen en een drop-box, om een ​​permanente vierwielaandrijving te bieden. Een hydraulische motor van 7 kW levert aandrijving aan de versnellingsbak, terwijl een tweede hydraulische pomp wordt gebruikt om het standaard hydraulische circuit van de machine aan te drijven, voor kiepen van de laadbak en voor de besturing.

De universele snellader is geschikt voor het gehele E-TECH gamma.

Het vermogen wordt geleverd door twee lithium-ion batterijen van 5 kWh, die bij normaal gebruik een volledige ploegendienst kunnen draaien. De accu’s kunnen worden opgeladen via conventionele elektrische voorzieningen op de locatie, met 110 V- en 230 V-aansluitingen. Bovendien kan de optionele JCB universele oplader worden gebruikt om als alternatief om snel op te laden voor langdurig gebruik.

Zonder enige vorm van uitstoot en met een laag geluidsniveau, is hij ideaal voor binnen-, ondergrondse en emissiegevoelige werklocaties. De dumper wordt ook geleverd met krachtige LED-werklampen, die zorgen voor maximaal zicht in het donker. De productiviteit en prestaties zijn identiek aan het conventionele dieselmodel, zowel wat betreft rijsnelheden als kiepcycli. De machine biedt een maximaal laadvermogen van 1.000 kg en een maximale loshoogte van 2.392 mm.

De 19C-1E minigraver met cabine aan de snellader.

Snellader

JCB heeft ook een snelle universele oplader ontwikkeld die compatibel is met de huidige en toekomstige elektrische modellen van het E-TECH gamma. De JCB universele oplader werkt met elektrische systemen van 48 V tot 96 V en hoger die het mogelijk maakt om langer te werken met elektrische aangedreven machines.

Alle JCB E-TECH-apparatuur wordt door de fabriek geleverd met een standaard ingebouwde oplader en snellader optie, zodat klanten eenvoudig de JCB universele oplader kunnen aansluiten. De oplader, die verkrijgbaar is via JCB-dealers en JCB Parts, is gemakkelijk te transporteren en plaatsen om aan de individuele werkzaamheden te voldoen.

Door een universele oplader aan te bieden, levert JCB één enkele oplossing voor het snelladen voor een machinepark ter plaatse of in het depot. De unit kan in slechts 2,5 uur tijd de 19C-1E elektrische minigraafmachine volledig opladen en kan eveneens worden gebruikt om accu’s bij te laden tijdens bijvoorbeeld een lunchpauze of wanneer de machines niet in gebruik zijn.

De JCB universele oplader vereist een standaard driefasige elektrische voeding van 415 V en wordt geleverd met zowel vier- als vijf-pins stekkers, zodat deze bruikbaar is in heel Europa.    

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details