NLFR

Platform over de gehele recyclingstroom binnen de Benelux
Kennispartner voor certificeringen zorgt voor duurzame verbetering bij grond-, weg- en waterbouwbedrijven

Tegen het eind van dit jaar zal dat voor iedereen zo zijn. Maar hoe bevalt deze introductie en welke lessen zijn er al geleerd? Bij de bekendmaking van de nieuwe recyclagecentra om dat selectief ingezamelde en gesorteerde afval te verwerken, keek Fost Plus samen met zijn stakeholders terug op wat was en vooruit naar wat komen zal.

Patrick Laevers (Fost Plus): “In gemeenten die al instapten ging het volume in de pmd-zak gemiddeld met 22% omhoog.”

De aankondiging van drie nieuwe recyclagefabrieken die het ingezamelde en uitgesorteerde pmd-afval uit de nieuwe blauwe zak moeten verwerken, is het sluitstuk van een strategie die jaren geleden werd ingezet. “Een langetermijnvisie die cruciaal bleek om het engagement van de industrie en privépartners te krijgen”, vertelt Patrick Laevers, managing director bij Fost Plus. “Met de uitgebreide inzameling van plastic huishoudelijk verpakkingsafval hebben we een belangrijke beweging in gang gezet. In gemeenten die al instapten ging het volume in de pmd-zak gemiddeld met 22% omhoog. We zamelen op die manier per jaar tot 90.000 ton meer plastic huishoudelijke verpakkingen in die in vijf Belgische hoogtechnologische sorteercentra per type uitgesorteerd worden. Zo voldoen we aan een belangrijke voorwaarde voor de uitbouw van een recyclageketen: een constante en voldoende aanvoer van kwalitatief materiaal. Tegelijk zal het restafval met 7 à 8 kg per persoon per jaar dalen.”

Van eigen afval naar eigen grondstoffen

Ook OVAM administrateur-generaal Henny De Baets ziet hier een hoogwaardige recyclage ontstaan om materiaalstromen te sluiten. “Alle inspanningen om meer plastic huishoudelijke verpakkingen in te zamelen, ontslaan ons natuurlijk niet van de verplichting om afval aan de bron te aan te pakken. We moeten ook blijven inzetten op onderzoek naar innovatieve verpakkings­materialen en naar manieren om het teveel aan verpakkingen terug te ­dringen. Maar als we er in slagen om een hoogwaardige recyclage op het getouw te zetten in de eigen regio, zetten we al belangrijke stappen richting circulaire economie.” Met zijn beleid wil Vlaanderen, zoals Vlaams minister Zuhal ­Demir het formuleerde “in de Champions League spelen”. “Dat is absoluut de weg die we in Vlaanderen willen inslaan: ons eigen afval hier houden om er nieuwe grondstoffen van te maken.”

Vooruitlopen op Europese richtlijnen

De ambities liggen dan ook een stuk hoger dan wat Europa voorschrijft in zijn Circular Economy Package. In 2019 werden al 46% van de plastic huis­houdelijke verpakkingen gerecycleerd. Voor 2023 legt België de lat op 65%. Ter vergelijking, Europa legt pas 50% op voor 2025. Daarnaast moeten in 2025 pet-drankverpakkingen op de Belgische markt voor de helft uit r-pet bestaan, terwijl Europa slechts een kwart vooropstelt. Marc Adams, directeur van de Interregionale Verpakkingscommissie (IVC) vult aan: “In de erkenning van Fost Plus hebben we de lat hoog gelegd. Het Samenwerkingsakkoord dat het Belgische wettelijke kader voor het beheer van verpakkingsafval vormgeeft, loopt ver vooruit op de Europese richtlijnen. Die ambitie vormde de grondslag voor de bestekken van de nieuwe recyclagecentra. Vandaag plukken we daar de vruchten van.”

700 miljoen voor lokale, circulaire economie

In totaal gaat het om een injectie van zo’n 700 miljoen in de lokale, circulaire economie over de komende jaren. Niet alleen de beschikbaarheid van hoogkwalitatief recyclaat maakt dat de drie nieuwe recyclagecentra een duidelijke impuls geven aan de lokale circulaire economie. Met de bouw van drie nieuwe recyclagefabrieken halen we de recyclage van onze buurlanden naar België. Vandaag wordt ongeveer 75% van de ingezamelde verpakkingen in België zelf verwerkt. Met de nieuwe recyclagecentra zal dat cijfers nog verder stijgen. Zo wordt eveneens werkgelegenheid gecreëerd via een honderdtal directe jobs en minstens dubbel zoveel indirecte jobs. De drie recyclagecentra zullen operationeel zijn in 2022. 

Kennispartner voor certificeringen zorgt voor duurzame verbetering bij grond-, weg- en waterbouwbedrijven

De ontwikkelingen in de gww-sector spitsen zich de laatste jaren steeds meer toe op kwaliteit, arbo & veiligheid en milieu & duurzaamheid. Vooral de CO2-footprint en het gebruik van secundaire grondstoffen zijn steeds grotere focuspunten. Normec Certification werkt als onafhankelijke certificerende instantie om management-, kwaliteits-, veiligheids- en duurzaamheidssytemen te toetsen en te certificeren.

“We zijn een relatief jong bedrijf, maar we beschikken over decennialange ervaring op het gebied van asbest, bodem en bouw(grond)stoffen. In relatief korte tijd is Normec Certification uitgegroeid tot een toonaangevende speler in de markt. Door de inzet van slimme IT-oplossingen is onze werkwijze efficiënt, transparant en kostengunstig”, zegt Arjen Werkmeester, commercieel directeur bij Normec Certification. “Het doorvoeren van duurzame verbetering voor onze klanten doen we met veel enthousiasme, kundigheid én in de overtuiging dat het altijd beter kan.”

Bij het bouwen aan een duurzame en veilige werkomgeving is het belangrijk om management-, kwaliteits-, veiligheids- en duurzaamheidssystemen te toetsen en certificeren. (Beeld: Adobe Stock)

Kennispartner

“Normec Certification is geaccrediteerd voor een groot aanbod aan regelingen en certificaten en is daarmee ook dé specialist in certificeren”, vervolgt Werkmeester. “Daarbij volgen wij de ontwikkelingen in de sector nauwgezet en zijn we uiteraard op de hoogte van de huidige (en toekomstige) wet- en regelgeving. Wij nemen de tijd om onze klanten goed te leren kennen en bouwen een duurzame relatie op. Samen ontdekken we ruimte voor verbetering. Doordat we het werkveld kennen en dezelfde taal spreken, zijn we een echte kennispartner voor grond-, weg- en waterbouwbedrijven.”

Beter, veiliger en efficiënter

“Wij vinden het belangrijk dat organisaties die met asbest, bodem en bouwstoffen te maken hebben dankzij onze services beter, veiliger en efficiënter kunnen werken. Daarbij merken we dat er behoefte is aan een frisse, niet-directieve instantie, die ontzorgt. Normec Certification is die jonge en dynamische partij die de norm toetst en vooral kijkt wat er wél goed gaat. Zonder dat er een ‘noodzakelijk-kwaad-gevoel’ heerst bij onze klanten, maar waarvan de relevantie wordt ingezien. Op die manier dragen we bij aan de algehele performance van de organisatie.”

Arjen Werkmeester, commercieel directeur bij Normec Certification. (Beeld: Normec Certification)

Totaalpakket

Normec Certification biedt certificeringen op het gebied van kwaliteit (ISO 9001 en ISO 14001), arbo & veiligheid (o.a. Veiligheidsladder en VCA) en milieu & duurzaamheid (MVO Prestatieladder en de CO2-Prestatieladder, MRF Keurmerk en BRL SVMS-007). Maar dus ook bodemcertificeringen (BRL SIKB, zoals de 6000 en 7000) en productcertificeringen (o.a. BRL 2506). “De meest recente toevoeging aan het Normec dienstenpakket zijn ISO 27001 en 45001 en PSO”, zegt Werkmeester en licht toe: “De ISO 27001 is een ISO-normering voor informaticabeveiliging: hoe gaan we op een veilige, verantwoorde wijze om met digitale beheersing van rapporten en documenten. De ISO 45001 is een internationale veiligheidsnormering (waar VCA nationaal is), geënt op ISO-structuur (high level structure). En tot slot de PSO, wat staat voor Prestatie Sociaalgericht Ondernemen. Oftewel: hoe zorg je dat je als werkgever bijdraagt aan de duurzame inzetbaarheid van je medewerkers en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een kans geeft. Zeker in tijden van krapte op de arbeidsmarkt, maar ook om goed voor elkaar te zorgen -wat een bepaalde verplichting zou moeten zijn-, is dit iets wat steeds meer gaat spelen”, merkt Werkmeester. “We bieden echt een totaalpakket met één aanspreekpunt, een open en transparant karakter en geen verborgen kosten.” 

No-nonsense

Het no-nonsense en informele karakter van het bedrijf is terug te zien in de dienstverlening. “Een voorbeeld is ons unieke online klantenportal, waarmee de klant 24/7 inzicht heeft in onder andere de voortgang van het (her)certificeringsproces, de status van de lopende certificaten en gemaakte auditafspraken. Maar uiteraard staan wij ook persoonlijk tot de beschikking van onze klanten”, zegt Werkmeester en besluit: dus mocht u behoefte hebben aan verdere toelichting of willen weten wat Normec Certification voor u kan betekenen, dan bent u altijd welkom voor een persoonlijk gesprek.”     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details