NLFR

Platform over de gehele recyclingstroom binnen de Benelux
Maximale veiligheid op de werkvloer is een samenspel van factoren

Te veel water kan het productieproces en de kostprijs beïnvloeden, te weinig verneveling kan dan weer leiden tot overlast. Om steeds efficiënter te werk te kunnen gaan, is het gepatenteerde stofvernevelingssysteem van Pulvi steeds in ontwikkeling. Het bedrijf voegt ook nieuwe technieken toe om recyclagebedrijven een totaalconcept op maat van hun activiteiten te kunnen bezorgen.

Een goede stofbeheersing is een absolute noodzaak voor de gezondheid en veiligheid van zowel werknemers als buurtbewoners. Met dit in het achterhoofd ging Davy De Baere een aantal jaar geleden aan de slag om een ingenieus nieuw vernevelingssysteem te ontwikkelen. Het uitgangspunt? Het reduceren van de stoffractie in de lucht met minder energie en waterverbruik dan klassieke systemen. Een missie waarin hij slaagde maar die nog niet is afgerond. “We hebben niet stilgezeten de afgelopen maanden, maar zijn achter de schermen en op het terrein blijven werken aan de stofproblematiek. Zo hebben we bijvoorbeeld onze mistlijnen verder verfijnd en de sturing van de pompinstallaties aangepast, zodat er nog doeltreffender kan worden verneveld met nog minder water. Daarnaast kan de bediening van de mistlijn nu ook via afstandsbediening gebeuren, waarmee we tegemoetkomen aan de vraag van de markt”, aldus De Baere.

Captatie van kanaalwater

Elke liter water kost geld. Bedrijven kijken dan ook naar regenwater voor verneveling om te besparen op de kosten. De Baere: “Maar dat kan niet eindeloos gebufferd worden. Daarom hebben we een nieuw systeem ontwikkeld waarbij we kanaalwater kunnen capteren en inzetten voor stofbeheersing. Dat doen we door te werken met een uitgebreide voorfiltering, zodat het systeem een onderhoudsarme werking kent. Eenmaal reinigen per jaar volstaat om ongestoord aan de slag te gaan en blijven. We voegden aan het pompsysteem ook een teller toe, zodat er perfect gecontroleerd en gemeten kan worden hoeveel kanaalwater er precies gebruikt wordt om onder de wettelijke limieten te blijven. Met deze innovatie kunnen bedrijven weer verder besparen op hun waterfactuur maar ook milieubewuster omgaan met water. We hebben al enkele mooie realisaties op ons palmares die dat bewijzen.”

Shelters kunnen gebruikt worden om producten droog te houden en er ook voor te zorgen dat ze niet vervliegen.

Meest efficiënte oplossing in functie van activiteit en terrein

De Baere merkt dat de vraag naar stofnetten toeneemt. “Ze kunnen zorgen voor een grote opvang van stof en creëren een windarme zone. Belangrijk want de inspecties rond stof worden frequenter en strenger om misbruik tegen te gaan. Bedrijven zijn verplicht om stofbeheersingsplannen op te maken om aan te tonen hoe ze de overlast tot een minimum beperkt zullen houden. Omdat wij het volledige pakket van diensten rond stofbeheersing kunnen aanbieden, hebben we een grote ­expertise opgebouwd rond die problematiek die we ook ten dienste van klanten zetten. Wij kunnen alles in kaart brengen: wat zijn de grootste risicozones? Wat is de meest efficiënte totaaloplossing in functie van het product, het terrein of de ­activiteit? Waar plaatsen we verneveling? Waar zullen netten beter dienen? Zo kunnen we ook helpen om stofbeheersingsplannen op te maken.”

Overkappingen om producten droog en omgeving stofvrij te houden

Twee andere nieuwigheden bij Pulvi zijn shelters en windzifters. “Shelters zijn eigenlijk dakconstructies of overkappingen die kunnen gebruikt worden om enerzijds producten droog te houden, maar er anderzijds ook voor te zorgen dat ze niet ver­vliegen. We kunnen ze bouwen op zeecontainers, betonblokken of vrijstaand. De afmetingen kunnen volledig aangepast worden aan de behoefte op het terrein. Windzifters zitten dan weer klassiek geïntegreerd op machines om stof af te zuigen. We hebben deze technologie toegepast op een aanhangwagen, in combinatie met een container. Zo krijg je een mobiele oplossing om rond machines alles te reinigen. Dit gebeurt nu nog met schop en borstel. Met deze innovatie kan er dus weer een pak sneller gewerkt worden”, besluit De Baere.   

Maximale veiligheid op de werkvloer is een samenspel van factoren

Veiligheid is prioriteit nummer 1 bij het Rijense bedrijf. Al vaker hebben we geschreven over de veiligheidsaanpassingen die MultiNET uit eigen beweging doet aan de balenpersen die zij leveren. Kleine en grote aanpassingen die er passief voor zorgen dat het werken met hun machines veiliger gebeurt. Het welzijn van de mens staat dan ook vanaf het begin centraal bij dit familiebedrijf. MultiNET gaat echter nog een stap verder: de meeste onveilige situaties ontstaan door onoordeelkundig gebruik van zware machines, of door ingeslopen routine. Bewustwording over de gevaren die een balenpers met zich meebrengt en kennis hebben over de werking, de bediening en het proces zorgen ervoor dat de zwakste schakel in de veiligheidsketen, de mens, minder zwak is. We spreken met vader en zoon Jos en Bas Leemans en Angelique van der Weijden, over de manier waarop MultiNET bijdraagt aan een veilige werkomgeving.

Opleidingen ontwikkeld

“We geven trainingen-op-maat over het werken met de balenpers”, opent Angelique het gesprek. “Deze trainingen zijn aangepast aan de organisatie waar de balenpers zich bevindt.

We kijken samen met de klant waar de kennisbehoefte ligt. Dit kunnen kleine reparaties zijn, uitleg over onderdelen en hoe deze te vervangen, storingen, onderhoud enz. De trainingen kunnen bij de klant maar ook bij MultiNET plaatsvinden.”

Volgens Bas is het heel belangrijk om kennis over te dragen. “Niet alleen om veiliger te werken, maar ook om efficiënter te kunnen werken. Er vindt bij onze klanten veel wisseling in operators plaats. Wanneer nieuwe operators door ons getraind worden, dan komen zij goed beslagen ten ijs aan de machine te staan. Met onze praktijktrainingen leren we hen ook veel voorkomende klachten zelf op te lossen. De tijdwinst die daardoor geboekt wordt, draagt rechtstreeks bij aan een optimale efficiëntie op de werkvloer. Voor ons en voor de klant werkt dat gewoon prettig. Daarom investeren we graag aan de voorkant van het proces: de opleiding van operators.”

Veilig werken dankzij de U-Tech transponder. (Beeld: heftruck binnenkant.jpg).

Meer betrokkenheid

Angelique vervolgt: “Bij de oplevering van een nieuwe machine wordt er meteen een training gegeven en besteden we ook aandacht aan het indraaien van de machine met verschillende materialen.” Er komt veel informatie op de operators en technici af. Een nieuwe training zorgt ervoor dat weggezakte kennis en ervaring weer wordt opgefrist. Bas voegt toe: “Het is uiteraard niet de bedoeling dat elke reparatie door de klant zelf wordt verricht. Service van hoog niveau zal altijd door MultiNET zelf worden verzorgd.”

Trainingen die door MultiNET verzorgd worden zijn nooit standaard, maar altijd maatwerk. Angelique: “Logisch ook, want wij leveren maatwerk machines. Trainingen worden dus ingevuld op basis van de klantbehoefte.”

Zichtbare groei

MultiNET groeit en dat is te zien aan een aantal uitbreidingen. Jos schetst: “We hebben ons wagenpark uitgebreid met nieuwe vrachtwagens, ons team is uitgebreid en we hebben nieuwe metaalbewerkingsmachines aangeschaft. We groeien mee met onze klanten. We zien veel klanten moderniseren, nieuwe klanten die hun oude balenpersen inruilen voor onze UnoTech balenpersen. Wij innoveren zelf voortdurend, zo loopt er momenteel een test met een UnoTech balenpers bij een dry pulpmachine. De eerste tests zijn goed verlopen.”

Bas (links) en Jos bij de twee nieuwe vrachtwagens van MultiNET.

Veiligheid rondom de balenpers

Nieuw in het leveringsprogramma van MultiNET is het Collision Warning System van U-Tech. Jos legt uit: “Dit is een systeem dat bestuurders van heftrucks en shovels, en medewerkers te voet vroegtijdig voor elkaar waarschuwt. De alarmering geschiedt in drie zones, hoe kleiner de afstand, hoe langzamer de heftruck of shovel gaat rijden, uiteindelijk resulteert dit in stilstand als het nodig is. Medewerkers worden gewaarschuwd via een slim horloge om de pols, dat trilsignalen afgeeft. Uniek is de manier waarop er gedetecteerd wordt, iedereen wordt gezien en het systeem werkt door obstakels (bijvoorbeeld balen en muren) heen. Aanvullend levert U-Tech deze techniek ook op de transportband, met dezelfde polstransponder.”

Tot slot zegt Bas: “Wat we graag zien is dat iedereen de dag efficiënt start en ’s avonds weer veilig naar huis gaat. Samen veilig en efficiënt werken motiveert iedereen.”   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details