NLFR

Platform over de gehele recyclingstroom binnen de Benelux
Met minimale investering zoveel mogelijk verspilling tegengaan. Duizendpoot in de gehele grondstoffenketen

Met minimale investering zoveel mogelijk verspilling tegengaan. Duizendpoot in de gehele grondstoffenketen

Van staalfabrieken, kolen op- en overslag, zand- en grindbedrijven, kunstmestfabrieken tot banketbakkers, TBK Group draait er zijn hand niet voor om. De Groep is dan ook actief op drie verschillende vlakken: het transporteren, zeven en scheiden van allerlei materiaal, stofbestrijding en niet onbelangrijk: het tegengaan van verspilling. Zo ook in de recyclingbranche. Managing director Wijnand van de Vendel en sales manager Alex Budding doen uit de doeken op welke manier TBK Group van meerwaarde kan zijn voor de recyclingbranche.

“Vervuiling en verspilling zijn voor recyclingbedrijven belangrijke onderwerpen”, stelt Budding. “Want bij een beetje afvalverwerker loopt een op het oog verwaarloosbaar percentage aan verspilling al gauw in de tonnen aan misgelopen inkomsten. Dat wil je dus voorkomen.”

Binnen TBK Group is dat de verantwoordelijkheid van de divisie Spillage Control. Die levert oplossingen voor het minimaliseren van vervuiling van transportbanden. “En dat doen we voor onder andere vuilververbrandingsbedrijven tot kolen op- en overslagbedrijven”, legt Budding uit. “Vervuiling van transportbanden zorgt namelijk voor extra slijtage aan componenten van de machines en transportsystemen. Wat kan leiden tot scheefloop. En niet te vergeten productverlies.”

Van de Vendel vult aan: “In Amsterdam bijvoorbeeld wordt huisvuil niet gescheiden ingezameld, waardoor er veel organisch natte fractie in het afval zit. Dat plakt allemaal, is eigenlijk verschrikkelijke troep. En dat verstoort het recyclingproces bij afvalverwerker AEB. Er wordt weliswaar geprobeerd om die fractie af te zeven, maar dat lukt nog niet altijd even goed. Dus is het zaak om die natte fractie op een andere plek af te vangen zodat het niet in de productstroom blijft zitten. In feite is onze oplossing daarmee een onderdeel van het scheidingsproces geworden.”

Nuttige grondstof

Budding: “Daarbij is het ook nog eens zo dat organische natte fractie wordt opgevangen om vergist te worden. Dus als dat tussen het andere afval blijft zitten, spreek je over pure verspilling van een nuttige grondstof. Je mist dan inkomsten.”

Een andere reden om transportbanden bij recyclingbedrijven goed schoon te houden is dat een vieze band het scheidingsproces kan verstoren, stelt Budding. “Wanneer een transportband niet goed schoongehouden wordt, kan er verkleuring van de band optreden. In plaats van zwart kleurt de band door de vervuiling grijs. Dat kan er voor zorgen dat een afvalscheider – die immers met lasers werkt – minder goed functioneert.”


TBK Spillage Control levert inmiddels aan een tweetal grote afvalverwerkers systemen om vervuiling en verspilling tegen te gaan, maar Budding en Van de Vendel bemerken enige koudwatervrees bij andere bedrijven. Van de Vendel: “Wat je ziet in de markt is dat een schraper om een transportband schoon te schrapen altijd een sluitpost is. Een ondergeschoven kindje eigenlijk. Of een noodzakelijk kwaad. Men geeft daar het liefst zo weinig mogelijk geld aan uit en het krijgt niet de aandacht die het verdiend. Zelfs niet bij de aanschaf van een nieuwe machine. Wij willen spillage control naar een hoger niveau brengen. En duidelijk maken dat je de investering in een goede schraper heel snel terugverdiend. Sterker nog, je gaat er geld mee verdienen. Want je hebt minder last van slijtage, een proces dat beter draait, minder opruimkosten en minder gevaarzones op de vloer.”


“En minder frustratie op de werkvloer”, vult Budding aan. “Want wij horen regelmatig dat medewerkers van een technische dienst soms wel twee uur per dag met een bezem in de hand staan om de vloer schoon te houden. Dat is niet nodig.” Budding: “Wat ons onderscheid van andere schraapsystemen is de eenvoud. Ik kom wel eens andere systemen tegen die behoorlijk ingewikkeld in elkaar zitten. Ons systeem is zo simpel dat een kind het onderhoud ervan kan uitvoeren, bij wijze van spreken. En dat betekent dat onze klanten veel onderhoud gewoon zelf kunnen doen. Groot onderhoud en vervanging van onderdelen doen wij nog wel, maar het afstellen en finetunen van onze schrapers is zo makkelijk dat bedrijven dat zelf kunnen.

Schoon

TBK Spillage Control levert weliswaar verschillende typen schrapers, afhankelijk en aangepast aan de soorten transportbanden, maar de bediening is altijd identiek, legt Budding uit. “En”, zo vult Van de Vendel aan. “De lijstschraper met tegendrukrollen van het type 500serie die veel bij afvalverwerkingsbedrijven worden ingezet zorgen ervoor dat de schraper voldoende druk op de band houdt.” 

Budding: “En waar andere systemen maar één tegendrukrol toepassen, werken wij met meerdere individuele rollen, die elk onafhankelijk van elkaar de tegendruk op de band tegen de lijstschraper optimaliseren. Dit zorgt ervoor dat het contact van de transportband tegen de lijstschraper optimaal blijft en hierdoor is de bandreiniging perfect.  Ofwel: spillage in control’”

Iedereen bij TBK is technisch onderlegd. De monteurs natuurlijk, maar ook de vertegenwoordigers en de directie. Van de Vendel: “Ook ik steek nog graag de handen uit de mouwen en als het moet sta ik ook gewoon bij klanten aan machines te sleutelen. Op die manier proberen we een gestructureerd, kwalitatief hoogstaand maar ook informeel bedrijf te zijn dat zijn klanten en de behoeftes van die klanten kent.”  

Van de Vendel vult aan: “In Amsterdam bijvoorbeeld wordt huisvuil niet gescheiden ingezameld, waardoor er veel organisch natte fractie in het afval zit. Dat plakt allemaal, is eigenlijk verschrikkelijke troep. En dat verstoort het recyclingproces bij afvalverwerker AEB. Er wordt weliswaar geprobeerd om die fractie af te zeven, maar dat lukt nog niet altijd even goed. Dus is het zaak om die natte fractie op een andere plek af te vangen zodat het niet in de productstroom blijft zitten. In feite is onze oplossing daarmee een onderdeel van het scheidingsproces geworden.”

“Vervuiling en verspilling zijn voor recyclingbedrijven belangrijke onderwerpen”, stelt Budding. “Want bij een beetje afvalverwerker loopt een op het oog verwaarloosbaar percentage aan verspilling al gauw in de tonnen aan misgelopen inkomsten. Dat wil je dus voorkomen.”

Binnen TBK Group is dat de verantwoordelijkheid van de divisie Spillage Control. Die levert oplossingen voor het minimaliseren van vervuiling van transportbanden. “En dat doen we voor onder andere vuilververbrandingsbedrijven tot kolen op- en overslagbedrijven”, legt Budding uit. “Vervuiling van transportbanden zorgt namelijk voor extra slijtage aan componenten van de machines en transportsystemen. Wat kan leiden tot scheefloop. En niet te vergeten productverlies.”

Instortbunker met trilgoot van IFE.

Nuttige grondstof

Budding: “Daarbij is het ook nog eens zo dat organische natte fractie wordt opgevangen om vergist te worden. Dus als dat tussen het andere afval blijft zitten, spreek je over pure verspilling van een nuttige grondstof. Je mist dan inkomsten.”

Een andere reden om transportbanden bij recyclingbedrijven goed schoon te houden is dat een vieze band het scheidingsproces kan verstoren, stelt Budding. “Wanneer een transportband niet goed schoongehouden wordt, kan er verkleuring van de band optreden. In plaats van zwart kleurt de band door de vervuiling grijs. Dat kan er voor zorgen dat een afvalscheider – die immers met lasers werkt – minder goed functioneert.”


TBK Spillage Control levert inmiddels aan een tweetal grote afvalverwerkers systemen om vervuiling en verspilling tegen te gaan, maar Budding en Van de Vendel bemerken enige koudwatervrees bij andere bedrijven. Van de Vendel: “Wat je ziet in de markt is dat een schraper om een transportband schoon te schrapen altijd een sluitpost is. Een ondergeschoven kindje eigenlijk. Of een noodzakelijk kwaad. Men geeft daar het liefst zo weinig mogelijk geld aan uit en het krijgt niet de aandacht die het verdiend. Zelfs niet bij de aanschaf van een nieuwe machine. Wij willen spillage control naar een hoger niveau brengen. En duidelijk maken dat je de investering in een goede schraper heel snel terugverdiend. Sterker nog, je gaat er geld mee verdienen. Want je hebt minder last van slijtage, een proces dat beter draait, minder opruimkosten en minder gevaarzones op de vloer.” 

“En minder frustratie op de werkvloer”, vult Budding aan. “Want wij horen regelmatig dat medewerkers van een technische dienst soms wel twee uur per dag met een bezem in de hand staan om de vloer schoon te houden. Dat is niet nodig. ”Budding: “Wat ons onderscheid van andere schraapsystemen is de eenvoud. Ik kom wel eens andere systemen tegen die behoorlijk ingewikkeld in elkaar zitten. Ons systeem is zo simpel dat een kind het onderhoud ervan kan uitvoeren, bij wijze van spreken. En dat betekent dat onze klanten veel onderhoud gewoon zelf kunnen doen. Groot onderhoud en vervanging van onderdelen doen wij nog wel, maar het afstellen en finetunen van onze schrapers is zo makkelijk dat bedrijven dat zelf kunnen.”

Schoon

TBK Spillage Control levert weliswaar verschillende typen schrapers, afhankelijk en aangepast aan de soorten transportbanden, maar de bediening is altijd identiek, legt Budding uit. “En”, zo vult Van de Vendel aan. “De lijstschraper met tegendrukrollen van het type 500serie die veel bij afvalverwerkingsbedrijven worden ingezet zorgen ervoor dat de schraper voldoende druk op de band houdt.” 

Budding: “En waar andere systemen maar één tegendrukrol toepassen, werken wij met meerdere individuele rollen, die elk onafhankelijk van elkaar de tegendruk op de band tegen de lijstschraper optimaliseren. Dit zorgt ervoor dat het contact van de transportband tegen de lijstschraper optimaal blijft en hierdoor is de bandreiniging perfect.  Ofwel: spillage in control’”

Iedereen bij TBK is technisch onderlegd. De monteurs natuurlijk, maar ook de vertegenwoordigers en de directie. Van de Vendel: “Ook ik steek nog graag de handen uit de mouwen en als het moet sta ik ook gewoon bij klanten aan machines te sleutelen. Op die manier proberen we een gestructureerd, kwalitatief hoogstaand maar ook informeel bedrijf te zijn dat zijn klanten en de behoeftes van die klanten kent.”

De gehele keten 

TBK Group kent naast Spillage Control nog drie bedrijfsonderdelen: IFE Bulk, DCP Benelux en TBK Services. Met die vier divisies bestrijkt het bedrijf uit Renswoude praktisch de gehele grondstoffenketen. IFE Bulk is sinds 1996 exclusief dealer voor de Benelux van IFE Aufbereitungstechnik GmbH, een toonaangevende en wereldwijd opererende fabrikant van trilgoten, zeefmachines, magneetscheiders en recyclingmachines.

IFE Bulk levert niet alleen de machines die een klant naar aanleiding van een zelfbedachte layout nodig heeft, maar denkt ook mee over de meest geschikte layout van een verwerker.  Van Vendel: “In feite kunnen we een volledige scheidingsinstallatie ontwerpen, maken en leveren met onderdelen die allemaal uit dezelfde Oostenrijkse fabriek komen.” Maar IFE Bulk draait zijn hand ook niet om voor het volledig custom made bouwen van machines. “In nauw overleg met de fabriek in Oostenrijk kunnen we zo betrekkelijk snel en echt niet voor de hoogste prijs helemaal op maat gemaakte oplossingen bieden.”


DCP Benelux is het bedrijfsonderdeel van de TBK Groep dat oplossingen maakt voor het beheersen en minimaliseren van stofemissie. “Maar niet vaak voor de recycling”, zegt Van Vendel. “Daar zijn onze oplossingen eigenlijk te duur voor.


Het bedrijfsonderdeel TBK Services verzorgt de engineering, het ontwerp, de plaatsing en het onderhoud van alle systemen.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details