NLFR

Platform over de gehele recyclingstroom binnen de Benelux
Modulaire bovenbandmagneet voor mobiele recyclingsystemen

Vanaf zaterdag 1 januari 2022 gelden in Wallonië nieuwe tarieven voor de kilometerheffing. Het gaat om een indexaanpassing. De tarieven zijn van toepassing op alle Belgische en buitenlandse vrachtwagens met een maximaal toegelaten massa (MTM) van meer dan 3,5 ton en opleggertrekkende voertuigen van categorie N1 met carrosseriecode BC. Er komen op 1 januari geen betalende tolwegen bij.

De tarieven voor de kilometerheffing in Vlaanderen en Brussel werden reeds op 1 juli geïndexeerd.

De software van de OBU’s (On Board Units) van de zes dienstverleners die geaccrediteerd zijn voor de kilometerheffing in België wordt automatisch geüpdatet met de nieuwe tarieven die vanaf 1 januari in Wallonië van kracht zijn. Waak er steeds over uw toestel regelmatig in te schakelen zodat de laatste updates kunnen worden geïnstalleerd. De zes dienstverleners zijn momenteel Axxès, Eurotoll, Satellic, Telepass, Toll4Europe en TotalEnergies Marketing Services.

Een OBU is een toestel in de vrachtwagencabine dat het aantal gereden kilometers op betalende tolwegen registreert. In België of in het buitenland ingeschreven vrachtwagens en opleggertrekkende voertuigen moeten op de openbare weg in de drie gewesten altijd met een ingeschakelde OBU rijden.

Het bedrag per gereden kilometer op betalende tolwegen hangt af van drie factoren: het gewest waar de weg ligt, de MTM en de Euro-emissienorm van het voertuig. De kilometerheffing hanteert drie MTM-categorieën (meer dan 3,5 ton tot 12 ton, meer dan 12 ton tot 32 ton, en meer dan 32 ton) en zeven Euronormen (van de meest vervuilende Euro 0-norm tot de meest milieuvriendelijke Euro 6-norm). Hoe hoger de Euronorm van het voertuig en hoe lager zijn MTM, hoe voordeliger het tarief per gereden kilometer.

Op 1 januari zullen de nieuwe tarieven te raadplegen zijn op de downloadpagina van Viapass’ website. Je kan de tarieven die vanaf dan gelden alvast consulteren via de nieuwspagina van de site.

Klik op de foto voor een grotere weergave

Modulaire bovenbandmagneet voor mobiele recyclingsystemen

Introductie op de IFAT in München

Op de IFAT in München –stand B6 316- toont Goudsmit Magnetics uit Waalre een recent ontwikkelde reeks mobiele bovenbandmagneten. De modulair opgebouwde magneten verwijderen ijzerdelen uit onderliggende materiaalstromen en zijn bestemd voor mobiele recyclingsystemen zoals shredders, brekers en zeefinstallaties. De magneetscheiders zijn opgebouwd met Ferriet of Neodymium magneten waarbij laatstgenoemde van een 2-pool naar een 3-pool systeem is geüpgraded. Dit aangepast ontwerp zorgt voor een sterker magneetveld uit dezelfde hoeveelheid magneten. De compacte en sterke Neodymium 3-pool bovenband laat te scheiden ijzer meer draaien en trekt het los, zelfs wanneer het onder een berg materiaal ligt. Dit levert uiteindelijk een schoner product op en maakt dat er meer metaal teruggewonnen kan worden.

Modulaire constructie 

Het recente ontwerp van de mobiele bovenband­magneten is modulair opgebouwd en bevat een extra afzwakker aan het eind van de magneet. Aan­gezien mobiele brekers een diversiteit kennen qua voeding –elektro of hydro-, biedt de modu­laire constructie de gebruiker keuze uit een hydrodrive, gearmotor drive of drummotor drive. De afzwak­magneet komt in de nieuwe versie boven­op de verschillende werk­breedtes die beschik­baar zijn in 650, 800, 1000, 1200 en 1400 mm breed. Deze extra magneet draagt het materiaal verder buiten de transport­band en zorgt voor een betere afwerping van de aan­getrokken ijzer­delen. Boven­dien vermindert dit de band­slijtage aan­zienlijk. Bijkomend voordeel van de Neodymium magneten: door het lage gewicht van de magneet neemt de mobiliteit van de shredder of breekinstallatie toe. 

Verbeterde afscherming 

Zowel magneetveld als assen en lagers zijn in het nieuwe ontwerp beter afgeschermd. Het magneet­veld straalt niet meer buiten de zijkant van de magneet uit en daarmee is de bovenband beter afgeschermd tegen vervuiling. Er blijft minder ijzer aan de buitenkant tegen de constructie hangen. Dat scheelt reinigingstijd en onderhoud. Een afschermkap op assen en lagers voorkomt het omwikkelen van metaaldelen, zoals ijzerdraad rond de as. De geoptimaliseerde afscherming aan de onderzijde van de band zorgt ervoor dat er geen ijzerdelen tussen de band en de magneet kunnen raken. Impact reducing layers – het plaatsen van een extra laag rubber tussen de meenemers – verlengen de levensduur van de band. De bovenbandmagneet bevat bovendien twee centrale smeerpunten, ook geschikt voor centrale smering. Dit bespaart operators kostbare tijd. 

Goudsmit Magnetics heeft uit klantvragen opgemerkt dat er een grotere behoefte bestaat aan een betere magneet voor mobiele breek-, zeef- en scheidingsinstallaties. Het 3-pool Ferriet systeem werd vanaf het begin al toegepast voor bovenband­magneten, maar is nu geoptimaliseerd voor mobiele toe­passingen. Het 3-pool Neo­dymium sys­teem is een heel nieuw design en in serie ont­worpen. Neodymium is sterker, Ferriet is prijs­gunstiger. Beide magneten zijn te zien op de IFAT in München. 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details