NLFR

Platform over de gehele recyclingstroom binnen de Benelux
Nederlands bedrijf in smeer- en blussystemen groeit als kool. Binnen enkele seconden brand meester

Na de lancering van de elektrische machines in 2019, volgen nu ook zeven andere Europese landen waar Volvo Construction Equipment (Volvo CE) klanten de elektrische compact machines kunnen reserveren via een online platform.

Volvo Construction Equipment (Volvo CE) lanceert het eerste e-commerce platform van de Volvo Group voor de eindgebruikersmarkt. Via dit online platform kunnen klanten zich aanmelden om één van de elektrische machines te reserveren. Vanaf heden kunnen ook klanten uit België, Luxemburg, Zweden, Finland, Denemarken, Oostenrijk en Zwitserland een plaats in de productie-wachtrij reserveren voor een nieuwe ECR25 elektrische compact graafmachine en L25 elektrische compact wiellader. De levering van deze machines staat gepland vanaf begin 2021.

VOLVO L25 ELECTRIC EN ECR25 ELECTRIC

De nieuwe Volvo ECR25 Electric, een compacte elektrische graafmachine, en de Volvo L25 Electric, een compacte elektrische wiellader, sluiten naadloos aan bij de toekomst van construction equipment. De machines zijn fluisterstil, trillingsarm en de uitstoot is nihil. Dat maakt ze uitermate geschikt voor werkzaamheden in een kwetsbare werkomgeving, zoals een stadscentrum. Andere voordelen zijn dat de machine minder onderhoud vergt, rustiger functioneert en voorbereid is op steeds strengere milieuregels. De elektrische graafmachine en elektrische wiellader kunnen vanaf nu op het online platform van Volvo CE worden gereserveerd.

Melker Jernberg, Volvo CE President: “We zoeken altijd naar manieren om de klantervaring te verbeteren, onze processen te stroomlijnen en gebruik te maken van nieuwe technologieën.”

NIEUWE MARKTEN

Via registratie op het online reserveringsplatform plaatst de klant zichzelf op de productielijst voor de elektrische machines. Op een later moment ontvangt elke klant die daarvoor in aanmerking komt bericht dat hij de machines daadwerkelijk kan bestellen.

Het online platform is opgezet om nieuwe markten en toepassingen aan te spreken voor deze elektrische machines en werd opgezet in samenspraak met de lokale dealer, SMT. Volvo Financial Services, wereldwijd de financiële dienstverlener van de Volvo Group, ondersteunt de aankoop van deze elektrische machines via een flexibel pakket aan financiële oplossingen.

CAMPAGNE ROND ELEKTROMOBILITEIT

Volvo CE lanceert zijn eerste elektrische wiellader en graafmachine met een campagne rond elektromobiliteit die deze week van start gaat en de vele maatschappelijke voordelen van de technologie over de aandacht brengt. De ‘Add Silence’ campagne richt zich op een onderbelicht maar wel heel belangrijk voordeel van elektrische bouwmachines, namelijk de vermindering van schadelijk geluid.

Melker Jernberg: “Als we het hebben over schadelijke uitstoot, dan denk t men vaak enkel aan CO2. Maar onderzoek heeft uitgewezen dat geluid net zo schadelijk is. Willen we samen bouwen aan een duurzame toekomst, dan moeten we een gemeenschappelijke inspanning leveren en beide problemen aanpakken.”

Meer informatie over de elektrische machines is terug te vinden op www.volvoce.com/electromobility

Nederlands bedrijf in smeer- en blussystemen groeit als kool. Binnen enkele seconden brand meester

Niet voor niets groeit het Nederlandse bedrijf Wiejelo al tien jaar als kool. Directeur Berry Boertien doet uit de doeken hoe hij verwacht om nog in dit decennium marktleider te worden op het gebied van automatische smeer- en brandblussystemen.

Wiejelo werd 10 jaar geleden opgericht door Berry Boertien en een compagnon. Boertien werkte al langer in de wereld van de automatische smeersystemen en via een klant kwam hij in contact met een bedrijf in Indonesië dat vroeg om automatische brandblussystemen voor mijnbouwmachines. In de tien jaar die volgde groeide Wiejelo uit tot een grote leverancier voor smeer- en brandblussystemen voor zowel de agrarische sector, grondverzet, recycling, overslagbedrijven, havens en de industrie. Inmiddels heeft Boertien meer dan 20 man in dienst . 

Het hoeft maar om een klein scheurtje te gaan waarbij de hydrauliekolie gaat vernevelen.

Boertien was zelf jarenlang monteur en weet dat wanneer je goede service verleent, de verkoop vaak wel volgt. Niet voor niets is service een belangrijke pijler onder zijn bedrijf. Nog steeds bestaat 70 procent van de omzet van Wiejelo uit automatische smeersystemen. De rest komt voor rekening van automatische brandblussystemen, al is dat aandeel groeiende. Ondertussen is Boertien nog enig aandeelhouder van het bedrijf Wiejelo Equipment en heeft de Nederlands en Belgische thuismarkt prioriteit gekregen ten opzichte van het internationale werk.

Stip op de horizon

Boertien: “Eigenlijk zijn we pas in 2016 echt serieus gaan nadenken wat we met Wiejelo in Nederland willen. En we  hebben als stip op de horizon dat we met Wiejelo in 2023 marktleider willen zijn op het gebied van automatische smeersystemen in Nederland. In de agrarische sector zijn we ondertussen marktleider met het af fabriek inbouwen van smeersystemen op machines. Ik denk dat 80 procent van alle machines met onze systemen draait. En in het grondverzet is ons aandeel in de laatste paar jaar ook enorm hard gestegen.”

Een grote oorzaak van brand is een verouderde of kapotte diesel of hydrauliekleiding.

De reden voor die onstuimige groei zit hem volgens Boertien niet in “zoveel mogelijk reclame maken, maar juist in de directe benadering. Ik heb een groot netwerk en weet heel goed wat mijn klanten willen. Juist door mijn ervaring. Maar wat zeker ook heeft geholpen is dat onze aanpak kleinschalig en persoonlijk is en dat werkt in de branches waar wij actief zijn denk ik heel goed. Wij zijn geen onderdeel van een grote internationaal corporate bedrijf waar een smeersysteem maar een heel klein onderdeel van de omzet van een conglomeraat is. Bovendien kunnen wij heel flexibel en snel handelen. Zo zijn we bij veel grote spelers in de markt binnengekomen..”

Nevelen

Boertien verwacht dat er ook veel groei te behalen is in het onderdeel automatische brandblussystemen. “Mijnbouw, havens en recycling zijn heel vaak 24/7-sectoren. Dan wordt materieel vaak flink zwaarder belast en is er minder tijd voor preventief onderhoud. Een grote oorzaak van brand is een verouderde of kapotte diesel of hydrauliekleiding. Het hoeft maar om een klein scheurtje te gaan waarbij de hydrauliekolie gaat vernevelen. En zoiets wordt een ontzettend brandbaar mengsel en dan kan het heel snel gaan.”

Een andere oorzaak voor het toenemend aantal branden in machines zijn de emissie-eisen die aan motoren worden gesteld. Boertien: “Om schoner te kunnen draaien wordt de verbrandingstemperatuur in een motor steeds hoger. Een Euro6 motor kan wel 600 graden worden. En door strenge geluidseisen worden motoren ook steeds beter geïsoleerd, waardoor er minder natuurlijke koeling is. En dat isolatiemateriaal wil wel branden.”

De automatische brandblussystemen van Wiejelo – die ook steeds vaker af fabriek in machines als mijnbouwmachines, wielladers, overslagkranen, zeefinstallaties, shredders en mobiele kranen worden ingebouwd – zijn in staat om een beginnende brand binnen enkele seconden te detecteren en te blussen. Niet voor niets schrijven steeds meer verzekeraars tegenwoordig automatische blussystemen voor om überhaupt nog voor een brandverzekering in aanmerking te komen. “In de overslag staan kranen vaak op verhogingen”, legt Boertien uit. “Als daar brand uit breekt is een machinist eigenlijk kansloos. Dan wil je dus snel kunnen ingrijpen.”

Per jaar worden de systemen van Wiejelo tussen de 20 en 30 keer automatisch ingeschakeld. Klanten hoeven echter niet te vrezen dat dit meteen het einde van de machine is. Boertien: “We gebruiken namelijk geen schadelijke stoffen in onze blussystemen. Het is nog nooit voorgekomen dat een motor is stuk gegaan door ons systeem.”

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details