NLFR

Platform over de gehele recyclingstroom binnen de Benelux
Nieuwe fabriek voor recovered Carbon Black naar Rotterdam

Nieuwe fabriek voor recovered Carbon Black naar Rotterdam

Het bedrijf won innovatie-awards en schopte het zelfs tot een plek in de Cleantech 100. Tot een brand in 2019 de fabriek in het Limburgse Nederweert in de as legde. Met een nieuwe fabriek in de Rotterdamse haven waar zwarte kleurstof uit oude banden wordt teruggewonnen hoopt Black Bear Carbon Black vanaf 2022 de productie weer te hervatten.

Onder de naam Dutch Green Carbon, een samenwerking tussen bandenrecycler Kargro en het in 2010 door drie ingenieurs opgerichte Black Bear Carbon, wist het bedrijf forse investeringen binnen te slepen, onder andere van het Limburgse Energie Fonds en de Rabobank. Het geld werd onder andere geïnvesteerd in een fabriek in Nederweert waar van oude banden hoogwaardige carbon black (recovered Carbon Black, of rCB, de ‘kleurstof’ zwart), pyrolyse-olie en -gas werd gemaakt. AkzoNobel was een van de eerste klanten die het duurzame carbon black gebruikte voor poedercoatings. De werkwijze die door Black Bear was uitgedacht zorgde voor een grote CO2 besparing. 

Cruciaal component

Carbon black is een cruciaal component in rubber, plastic, inkt en verf; en wordt gebruikt om hun eigenschappen te verbeteren. Bijna alles dat je om je heen ziet dat zwart van kleur is, bevat carbon black.  Aardolie is de grondstof voor het leeuwendeel van de productie van carbon black. Voor elke kilo van het koolstofpoeder is 2 à 2,5 liter olie nodig. In plaats van fossiele olie ‘roostert’ Black Bear oude autobanden, om zo de carbon black terug te winnen. Black Bear’s partner Kargro verwijdert het staal uit de versleten banden en vermaalt het rubber tot korrels. In de reactoren van Black Bear vallen de rubberkorrels vervolgens bij een temperatuur van 500 à 700 graden Celsius uiteen in brandbaar gas, vloeibare olie en vaste roetdeeltjes. Enkele nabewerkingsstappen later voldoet het poeder aan de hoge eisen van uiteenlopende klanten.

De innovatieve manier om grondstoffen terug te winnen levert Dutch Green Carbon in 2016 een Accenture Innovation Award op en bovendien een plek als finalist voor de internationale innovatiewedstrijd The Circulars, met als hoofdprijs een pitch voor wereldleiders tijdens het World Economic Forum. En de fabriek werd als enige Nederlandse bedrijf in de Global Cleantech 100 opgenomen, een internationale lijst met de top 100 van duurzame bedrijven.

Maar in 2019 gaat het mis. Een brand verwoest de fabriek in Nederweert. Bovendien klagen omwonenden en verschillende lokale politieke partijen over overlast. Black Bear gaat daarop op zoek naar een andere locatie om een nieuwe fabriek te bouwen.

Verbeterd ontwerp

Die wordt gevonden in Rotterdam, zo maken Havenbedrijf Rotterdam en Black Bear eind 2019 bekend. “Het Havenbedrijf Rotterdam wil de ontwikkeling van onze volgende fabriek graag faciliteren en er zijn aanzienlijke mogelijkheden voor optimalisatie en synergie van onze technologie in het Rotterdamse industriecomplex”, laat Silvio Ghyoot, CEO van Black Bear Carbon weten. En Allard Castelein, CEO van Havenbedrijf Rotterdam zegt: “We heten Black Bear Carbon, met zijn geavanceerde circulaire technologie, van harte welkom in Rotterdam. Om onze haven en ons industriële complex in lijn te brengen met het Klimaatakkoord van Parijs, moeten we inzetten op circulaire productieprocessen. Black Bear Carbon past uitstekend in het bestaande Rotterdamse chemiecomplex.”

In de maanden daarop hebben Black Bear Carbon en Havenbedrijf Rotterdam samen de technische en financiële details van hun samenwerking en de opzet van het project uitgewerkt. Ook is met regionale en nationale partners overlegd over de financieringsstructuur van de op te zetten nieuwe onderneming. De start van een nieuwe fabriek in Rotterdam is de volgende belangrijke stap in de toepassing van de Black Bear Carbon-technologie om het probleem van versleten banden wereldwijd aan te pakken.

De nieuwe faciliteit krijgt waarschijnlijk de naam ‘Recovered Carbon Black Nederland’ en wordt een aanzienlijk verbeterd ontwerp in vergelijking met de fabriek in Nederweert.  Het streven is nu dat de productie op de nieuwe locatie begint in de eerste helft de helft van 2022 en de volledige productie later dat jaar. 

Daarna is het plan om de transitie naar een circulaire economie voor banden te leiden door honderden fabrieken uit te rollen met lokale partners over de hele wereld, waarbij de focus op in eerste instantie Europa ligt. Wanneer de volledige markt van oude banden middels een circulaire oplossing wordt verwerkt, zal Black Bear het wereldwijde olieverbruik jaarlijks met meer dan 215 miljoen vaten kunnen verminderen. Na zes jaar testen en twee jaar productie-ervaring, is Black Bear klaar om zijn concept wereldwijd uit te rollen en op grote commerciële schaal teruggewonnen carbon black te produceren.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details