NLFR

Platform over de gehele recyclingstroom binnen de Benelux
Nieuwe sloop-sorteergrijper van Zweeds staal
De driedelige sloopgiek is, door toevoeging van een tussenstuk, te verlengen naar een werkhoogte van 28 m.

Nieuwe sloop-sorteergrijper van Zweeds staal

Het in Zeeuws-Vlaanderen gevestigde Pladdet is, naast Hitachi dealer, ook een steeds belangrijkere speler als het gaat om aanbouwdelen voor sloop- en recyclagemachines. Sinds 2011 brengt het onder eigen naam een groeiend assortiment aan sloop-sorteergrijpers, sloophamers, vergruizers, combischaren en trilblokken op de markt en verkoopt die wereldwijd. Eind vorig jaar introduceerde Pladdet een nieuwe sloop-sorteergrijper. 

De nieuwe HD grijper is uitgevoerd met zwevende scharnierpennen in Hemiax lagers en met stofafdichting.

Pladdet is inmiddels een toonaangevend bedrijf dat onder andere gespecialiseerd is in de productie van aanbouwdelen voor sloop- en recyclage­machines. Het bedrijf biedt een breed scala aan kwalitatief hoogwaardige en duurzame aanbouwdelen, waaronder sloophamers, sloop- en sorteergrijpers, beton­scharen en schrootscharen. Zo ontwikkelde het bedrijf – dat vanuit Biervliet in Zeeuws-Vlaanderen zowel de Nederlandse als de Belgische markt bedient – een nieuwe sloop-sorteergrijper. Deze HD PRG4.5-900-II is speciaal ontwikkeld voor de zeer zware inzet in de sloop-, milieu- en recyclagebranche en uitstekend geschikt voor algemene werkzaamheden. Bijvoorbeeld het sorteren van schroot en afval, het verplaatsen van zware bouwmaterialen en het inladen van vrachtwagens of schepen. De grijperschalen en het frame van de sloopsorteergrijper PRG4.5-900-II zijn extra zwaar uitgevoerd. De grijper is geschikt voor machines vanaf circa 25 ton tot 52 ton. Kenmerkend voor deze grijper zijn de zwevende scharnierpennen in Hemiax lagers en met stof­afdichting. Zo is de grijper nog beter bestand tegen water, zand en en werkzaamheden onder zware omstandigheden. De PRG4.5-900-II kan uit­gerust worden met een centraal smeersysteem en de schalen van de roterende sorteer­grijper zijn te verwisselen en in meerdere breedtes verkrijgbaar.

In korte tijd kan de machinist wisselen tussen een graafgiek en een driedelige sloopgiek.

Hogesterktestaal

De schalen zijn gemaakt uit het uiterst slijtvaste Zweedse Hardox® staal en het moederframe is extra verzwaard en van hogesterktestaal. Dit maakt de sterkte en de stijfheid van het moederframe ongeëvenaard. De sorteer­grijper bestaat uit een basisstuk waarop aan allebei de kanten een bewegende schaal is gemonteerd. In de basisunit bevinden zich één of twee cilinders en één of twee stabilisatorstangen. Dit is afhankelijk van het type grijper. De cilinders worden zoveel mogelijk beschermd door afdichting van het moederframe. Alle aandrijfmotoren zijn van het A-merk Parker. Vanaf het type PRG3 worden er twee aandrijfmotoren gemonteerd. Dit verdeelt de kracht en zorgt voor een groter draaimoment. De nieuwe grijper is uitgevoerd met zwevende scharnierpennen in Hemiax lagers en met stofafdichting. Daardoor is de grijper extra bestand tegen water, zand en harde stoten. HD sorteergrijpers hebben een eindaanslag in het frame waardoor de cilinder niet gebruikt wordt als eindaanslag en zo minder kwetsbaar is.

Roterende vergruizer van Pladdet.

Hydraulische giekwissel

Naast eigen aanbouwdelen en het Hitachi dealerschap passen de monteurs van Pladdet ook menig machine aan. Of het nu gaat om giekverlenging, onder­wagenaanpassingen, een hogere cabine of speciale high-reach demolition gieken. Zo werd afgelopen maand een op maat gemaakte Hitachi ZX490LCH-7 rupsgraafmachine afgeleverd bij sloopbedrijf Sagro. De machine is voorzien van een hydraulische giekwissel. In korte tijd kan de machinist wisselen tussen een graafgiek en een driedelige sloopgiek. De driedelige sloopgiek is, door toevoeging van een tussenstuk, te verlengen naar een werkhoogte van 28 m. Omdat de breedte van deze machines altijd een issue is tijdens transport, is de onderwagen omgebouwd naar een hydraulische breedteverstelling. Op rupsplaten van 900 mm is de breedte ingeschoven 3.290 mm en uitgeschoven 4.290 mm. In de onderwagen werd tevens een zware kettingkist geïntegreerd. Daarnaast is de machine voorzien van een hydraulische kantelcabine en het originele ballastblok is verzwaard, naadloos afgewerkt en voorzien van de bedrijfsnaam. Via het Demolics systeem heeft de machinist, via een scherm, zicht op de hoogte en de vlucht van de slooptool. Ook wordt hierop de hoek van de giek weergegeven.

Via het Demolics systeem heeft de machinist, via een scherm, zicht op de hoogte en de vlucht van de slooptool.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details