Hét communicatieplatform over Recycling, Afvalmanagement en Milieu in Nederland
Sloop & Schroot

NL | Gerecycled beton verdient de hoofdprijs qua circulariteit

werf-kopieren

27 maart 2020 Leestijd 5 minuten

Deel dit artikel

De puinbreker als aanjager op weg naar meer duurzaamheid

Wanneer we kijken naar de waarde van gerecycleerde materialen, dan scoort beton enorm hoog. Nog voordat de term ‘duurzaamheid’ gemeengoed werd, was gerecycleerd beton al duurzaam. De betonrecyclebranche liep dus al voor op de norm en loopt nog steeds op kop inzake circulariteit. Met een dermate grote voorsprong, dat er bijna niet beter gewerkt kan worden. Beton heeft nog steeds de toekomst.

Zowel in de bouw- als de infrasector is beton niet weg te denken: je kunt er letterlijk alle kanten mee op. Ook bijzondere vormen zijn te creëren met beton. Een van de kenmerken van beton is de zeer lange levensduur van het materiaal. Een ander kenmerk is de enorme inzetbaarheid.

kanaalplaat-kopieren

We vinden het betonpuin onder andere terug als toeslagmateriaal in nieuw te produceren beton.

 

Lange levensduur

Beton kent een lange levensduur met behoud van waarde. Afdanken van beton komt dan ook niet vaak voor. ‘Nederland circulair 2050’ schrijft voor dat in gevallen waar toch sprake is van afdanken, het beton moet worden gerecycled en moet worden ingezet voor de fabricage van nieuwe producten. Beton krijgt dus vaak een herbestemming. Dat kan zijn in de vorm van een gebouwtransformatie, waarbij het betonskelet gewoon hergebruikt wordt, of door simpel hergebruik van een betonklinker of -tegel. Wanneer er toch sprake is van sloop, dan kan 100 procent van het betonpuin nuttig hergebruikt worden. We vinden het betonpuin dan bijvoorbeeld terug als wegfundatie, of in kleinere mate, als toeslagmateriaal in nieuw te produceren beton. Het materiaal blijft dus in de eigen keten en verliest zijn waarde als grondstof niet. LCA-analyses tonen aan dat er milieutechnisch geen voorkeur bestaat voor een bepaalde manier van hergebruik. Wat wel belangrijk is, is het lokale verband tussen vraag en aanbod en de daarmee samenhangende transportafstand. Hoe minder transport, hoe minder CO2-uitstoot en des te duurzamer er gewerkt wordt.

Combineren van ketens

Andere sectoren kennen uiteraard ook reststromen die al tientallen jaren worden hergebruikt. Slakken afkomstig van ruwijzerproductie en vliegas afkomstig uit kolengestookte elektriciteitscentrales zijn daar voorbeelden van. Door deze in te zetten kan afval in andere ketens opgewaardeerd worden tot bijproducten. Een mooi voorbeeld is de inzet van AEC-granulaat – de steenachtige fractie die overblijft na verbranding van voornamelijk huishoudelijk afval – in met name betonnen bestratingsproducten zoals stenen, tegels en banden. Ook spoorbalast wordt gerecycled en hergebruikt als toeslagmateriaal in beton, net zoals het residu dat overblijft na het thermisch reinigen van teerhoudend asfalt. Door over de eigen keten heen te kijken en gebruik te maken van wat andere ketens te bieden hebben, wordt het begrip circulariteit veel omvangrijker.

breker-kopieren

De puinbreker op de werf is een echte aanjager op weg naar meer duurzaamheid.

 

Slimme breektechniek

Slimme, nieuwe breektechnieken maken het mogelijk om het uit het betonpuin vrijgekomen toeslagmateriaal gelijkwaardig te laten zijn aan primair toeslagmateriaal. Een echte evolutie als het op puinbreken aankomt, die het makkelijker maakt om naast de grove fractie ook de fijne fractie toeslagmateriaal opnieuw te gebruiken in beton. De puinbreker op de werf is dus een echte aanjager op weg naar meer duurzaamheid. Het betonpuin mag dan wel grijs en stoffig zijn, onderhuids is betonpuin het nieuwe goud.  

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

Contact

Kevin Desender

Projectmanager

Benieuwd naar de mogelijkheden? Ik vertel u graag alles over onze samenwerkingspakketten.

0%

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details