NLFR

Platform over de gehele recyclingstroom binnen de Benelux
NL | Veiliger en met minder mensen werken aan monsterklussen

NL | Veiliger en met minder mensen werken aan monsterklussen

Met zelf ontwikkelde powerpacks slopen op hoogte en diepte zonder hydraulische kraan

Kees Rigter tekende het idee uit op de achterkant van een sigarendoosje en liet zijn powerpacks bouwen door Hemos Machinebouw. Inmiddels wordt het hydraulische hulpstuk gebruikt bij het verwijderen van vergruisd puin uit het nieuwe zeesluisdok in IJmuiden. Een tweede variant is ondertussen in de maak. Het maakt slopen met hydraulische scharen op grote hoogte mogelijk.

Rigter Handelsonderneming verhuurt de zelf ontwikkelde powerpacks. Lek Sloopwerken zet één van de  units in op een project in IJmuiden. Bouwconsortium OpenIJ is daar verantwoordelijk voor de bouw van de nieuwe zeesluis. Lek Sloopwerken zet een bij Rigter ingehuurde powerpack in bij het verwijderen van vergruisd puin. Dit gebeurt in combinatie met een eveneens ingehuurde 5.000 liter heavy duty grijper met aangeschroefde tanden, gemonteerd aan een Demag 3800 kraan van Mammoet. Rigter heeft de powerpacks ontwikkeld samen met Hemos Machinebouw uit Meppel. “Het probleem met hulpstukken aan dit soort grote draadkranen is dat deze machines alleen maar een touwtje naar beneden hebben hangen”, legt Rigter uit. “Er komt dus geen olie bij de grijpers, schroot- of betonscharen. Dan kun je wel met een stationair powerpack op de grond werken, maar dan zit je altijd met die lange slangen te hannessen, met het risico op slangbreuk. In het geval van IJmuiden staken er nog forse stekeinden uit de bouwkuip. Dan wil je dus op afstand kunnen werken. Onze powerpacks hangen dus als last vlak boven de uitrustingsstukken.”
Ander voordeel van de powerpacks is dat er op hoogte geen drukverlies is. Rigter: “Schotte/Meuva gaat een paar schoorstenen van 200 meter hoog slopen. Als je dan met een stationair powerpack op de grond gaat werken verlies je zomaar 20 bar aan oliedruk op 200 meter hoogte. Dat kan net het verschil zijn tussen wel en niet knippen met een betonschaar.”

rigter_powerpack-kopieren

De powerpacks zijn voorzien van een 180 of 430 pk-motor.

 

Zwaar hijsframe

De units zijn voorzien van een zwaar hijsframe zodat de powerpacks eenvoudig aan een telekraan, vakwerkgiekkraan of vouwkraan gehangen kunnen worden. De powerpacks zijn voorzien van een 180 of 430 pk-motor. Zij kunnen een flow en druk genereren van respectievelijk 300 liter en 320 bar en 600 liter en 350 bar. Dankzij korte slangen naar het uitrustingsstuk, waardoor slangbreuk tot een minimum beperkt is en geen mensen nodig zijn om de slang te begeleiden, kan er volgens Rigter veiliger gewerkt worden met ook nog eens minder mensen.
De powerpack wordt aangestuurd door middel van een afstandsbediening. “De powerpacks zijn gekeurd als hijswerktuig”, gaat Rigter verder. “Er mag tot 25 ton onder worden gehangen.”
De powerpacks maken werken op grotere hoogte en diepte mogelijk. ‘De grootste hydraulische sloopkraan draait momenteel in Japan”, weet Rigter. “Maar die komt maar tot 60 meter en heeft een betonschaar van 6 ton. Wij gaan zo hoog als de hoogste draadkraan en met uitrustingsstukken tot 25 ton. Tel uit je winst.”

Sigarendoosje

Het idee voor de powerpacks kwam toen Rigter er een wilde huren. “Dat kost me zoveel dat ik er zelf een op de achterkant van een sigarendoosje heb getekend. Hemos kon ze voor ons bouwen tegen een zeer concurrerende prijs. Dus met de projecten die we er dit jaar mee uitvoeren heb ik de kosten er al uit.”

De powerpacks van Rigter en Hemos onderscheiden zich met verschillende extra’s en specials zoals: standaard filters op alle functies, compleet op afstand bedienbaar met signalering (200 meter bereik), een standaard hijsoog boven van 30 ton en onder het powerpack van 25 ton, gesloten schuiven en extra grote koelers, tanken en leidingen voor maximale flow en druk.
Dat het idee aanslaat blijkt wel uit de opdrachten die binnen stromen. Naast de zeesluis en de schoorstenen heeft Deme een powerpack nodig voor het leggen van buizen op de Noordzee en Boskalis gaat er in Australië containers mee van de zeebodem bergen.  “En voor 2021 staan er nog wat schoorstenen in Pernis op de nominatie om gesloopt te worden.


Op dit moment is Rigter de enige die de powerpack kan leveren, maar hij maakt zich geen illusies. “De concurrentie zal het wel gaan kopiëren natuurlijk. Maar dat betekent dat we iets goeds gebouwd hebben toch?” 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details