NLFR

Platform over de gehele recyclingstroom binnen de Benelux
Op software gebaseerd beheersysteem houdt energiekosten onder controle

Op software gebaseerd beheersysteem houdt energiekosten onder controle

Batterijmanagementsysteem ‘connect:charger’ van Linde Material Handling voorkomt pieken in het energieverbruik en optimaliseert de beschikbaarheid van de truckvloot.

De nieuwe ‘connect:charger’ module als onderdeel van het fleetmanagement systeem van Linde Material Handling (MH) geeft inzicht in de laadprocessen van elektrisch intern transport. Daarnaast verlaagt het de elektriciteitskosten, terwijl de beschikbaarheid van de trucks wordt gewaarborgd door prioritering, gedefinieerde laadtijden en vermogenslimieten. De eenvoudig te installeren software- en hardware oplossing is geschikt voor gebruik in alle bedrijfstakken én bewijst zijn waarde zowel bij grote als bij kleine truckvloten.

“Piekbelasting in energie is een van de belangrijkste oorzaken van torenhoge kosten bij het gebruik van elektrisch intern transport,” zegt Stefan Roth, Product Manager Energy Systems bij Linde Material Handling. Vooral chauffeurs van vorkheftrucks en magazijntrucks die van Li-ion batterij zijn voorzien, hebben hiermee te maken. Juist omdat één van de voordelen van deze batterijen is, dat je ze gedurende de dag regelmatig kan opladen om hun inzetduur te verlengen. Als echter te veel chauffeurs hun elektrische truck tegelijkertijd op de laders aansluiten, bijvoorbeeld tijdens de pauze of aan het einde van een shift, neemt de stroomvraag snel toe. In het geval van lithium-ion batterijen wordt dit nog versterkt door het feit dat snelladen gepaard gaat met een aanzienlijk hogere stroomvraag dan bij de loodzuur variant. “Naarmate het aantal gebruikers toeneemt, neemt ook het risico toe dat er pieken in het stroomverbruik ontstaan,” wijst Stefan Roth erop. “Deze kortstondige pieken kunnen leiden tot kostenstijgingen als het stroomtarief gekoppeld is aan bepaalde grenswaarden,” voegt hij eraan toe. Maar zelfs als er geen grenswaarden in het spel zijn, kan het bij grotere vloten moeilijk zijn om te beslissen wanneer welke truck moet worden geladen om zijn  beschikbaarheid te garanderen, of om het laden te verplaatsen naar tijdstippen wanneer de tarieven voor elektriciteit goedkoper zijn. “Al deze punten kunnen snel en eenvoudig worden ondervangen bij gebruik van ons digitale laadmanagementsysteem, connect:charger,” legt Stefan Roth uit.

Intelligent laden

Als oplossing verbindt het nieuwe Linde-systeem tot 50 laders in een netwerk door middel van een centrale hardware-unit, die automatisch de stroomvraag regelt volgens vooraf gedefinieerde richtlijnen. Bovendien kunnen heftruckchauffeurs en vlootbeheerders via een dashboard alle relevante informatie opvragen. Ze kunnen bijvoorbeeld zien wanneer een bepaalde truck weer klaar is voor gebruik of hoeveel energie de afzonderlijke laders in de loop van de dag hebben verbruikt. Via het dashboard kunnen ook in een paar klikken instellingen worden gemaakt om het laadgedrag aan te passen aan de bedrijfsbehoeften. “Vaste laadtijden of maximale vermogensniveaus kunnen worden gedefinieerd. Het is ook mogelijk voor vlootbeheerders om individuele laders voorrang te verlenen boven andere, bijvoorbeeld wanneer de laadstatus van een truck onder de 50 procent komt,” legt productexpert Roth uit. Het intelligente laadmanagementalgoritme coördineert de verschillende specificaties en wijst de juiste capaciteiten toe aan de laders.

Er zijn twee opties voor de gegevensoverdracht van de laders naar de besturingseenheid. In eerste instantie zal bij de marktintroductie de bedrade oplossing beschikbaar zijn (voor maximaal 50 laders). Binnenkort wordt echter ook een draadloze versie aangeboden. Verder zijn er plannen om aanvullende softwarefuncties te integreren, variërend van dynamisch laadbeheer en een cloud-based toepassing tot de integratie van de laadmanagementsysteem in een integrale energiebeheeroplossing. De Linde connect:charger module is, net als Linde connect:desk en Linde connect:cloud, verkrijgbaar via Motrac en kan ook achteraf worden ingebouwd, mits de Linde laders voorzien zijn van een geïntegreerde interface (vanaf bouwjaar 2018).

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details