NLFR

Platform over de gehele recyclingstroom binnen de Benelux
Transportbedrijf voegt groene daad bij het woord

Recyclagebedrijven hebben nood aan veelzijdige krachtpatsers. Sinds de Eggersmann groep de langzaamdraaiende Teuton Z55 shredder voorstelde in 2017, kan men spreken van een waar succes. De machine kon toen reeds alle soorten materialen verkleinen en een kwalitatief eindproduct afleveren door het gebruik van een korf. Daar waar tot dan twee doorgangen of twee machines nodig waren, kon de Teuton een eindproduct leveren in een doorgang zonder in te boeten in capaciteit, dit vanwege de grote doorlaathoogte onder de rotor. Dit paradepaardje krijgt nu een opvolger met de Teuton Z60, die in nog meer en nog veeleisendere toepassingen zijn mannetje staat.

De Teuton Z55 werd ontwikkeld door de bekende ingenieur Thomas Diekmann en kenmerkt zich vooral door zijn veelzijdigheid. De shredder met enkele rotor, kan werken met of zonder korf en is dusdanig gebouwd dat men twee korven comfortabel met de machine kan meenemen. Er is een gevarieerd aanbod aan korven met verschillende mazen, waardoor men eenvoudig tot het gewenste eindproduct kan komen. De 3.000 mm lange rotor is qua toerental traploos instelbaar tot 40 tpm, is hydraulisch aangedreven en kan bij overbelasting makkelijk terugdraaien. De duurtijd hiervan is parametrisch instelbaar.

[caption id="attachment_9913" align="alignnone" width="960"]teuton_z_60_versmold_2_small1-kopieren Naast de grote toegankelijkheid van de te onderhouden units, werkt de shredder zeer kostenefficiënt op het gebied productiecapaciteit versus het brandstofverbruik.[/caption]  

Grote variatie in gereedschappen

Het voornaamste succes in de diversiteit van de machine ligt hem in de vele varianten van gereedschappen die beschikbaar zijn. De rotor kan worden uitgerust met vier soorten tanden, al dan niet voorzien van een speciale coating, die elk inzetbaar zijn voor hun specifieke toepassing. Ook bij de tegenkam heb je keuze uit vier verschillende types. De tegenkam, die bestaat uit negentien snijkammen, kan zich op elf verschillende standen ten opzichte van de rotor positioneren en maakt de machine multifunctioneel inzetbaar. De combinatie van toerental, type gereedschap, type zeefkorf, type tegenkam en de positionering van de tegenkam, zorgt er voor dat op een veelzijdige manier gewerkt kan worden in verschillende soorten materialen. Een variatie in applicaties is hier dan ook niet vreemd aan: afvalhout, groenafval, extreem grote wortels, industrieel afval, grof vuil, autobanden, matrassen …

Teuton Z60, veelzijdiger en groter koelproces

Met vijftien referenties in de Benelux heeft Van Laecke Group met deze Duitse machine een betrouwbare partner. Als opvolger van dit paradepaardje bracht Eggersmann een vernieuwde versie op de markt: de Teuton Z60. De nieuwe langzaamdraaier kent nu 600 pk en is door een groter koppel in nog moeilijkere applicaties inzetbaar. Naast een facelift, kreeg deze opvolger een vernieuwde rotor waarbij gereedschappen in een nieuwe geometrie opgesteld staan, om in een nog grotere variatie van toepassingen succesvol te kunnen zijn. De 7,45 m lange afvoerband is traploos in hoogte verstelbaar tot een maximale hoogte van 5 m. Dankzij twee nieuwe koelers met korte wegen is transmissieolie niet langer nodig. Het vernieuwd koelsysteem zorgt ervoor dat de koellucht vooraan wordt aangezogen en aan de zijkant, doch helemaal bovenaan terug uitgeblazen. Hierdoor wordt de operator nooit bloot gesteld aan gevaarlijke hitte. Mede dankzij de top-air luchtvoorfilter heeft de shredder dus een vernieuwd en groter koelproces, waardoor de motor beduidend minder afziet in zware toepassingen.

[caption id="attachment_9914" align="alignnone" width="960"]teuton-z-60-versmold_4_small-kopieren Als opvolger van dit paradepaardje bracht Eggersmann een vernieuwde versie op de markt: de Teuton Z60.[/caption]  

Toegankelijkheid voor eenvoudig onderhoud

Verder voorziet Eggersmann enkele handigheidjes die ten goede komen aan onderhoudsvriendelijkheid. Grote openingsdeuren zorgden reeds voor een eenvoudige toegankelijkheid van de rotor en het motorcompartiment en is nu uitgebreid met een ingebouwde ladder. Naast de grote toegankelijkheid van de te onderhouden units, werkt de shredder zeer kostenefficiënt op het gebied productiecapaciteit versus het brandstofverbruik. Deze veelzijdige krachtpatser is beschikbaar op wielen, rupsen of in stationaire vorm en wordt in de Benelux exclusief verdeeld door de Van Laecke Group.

Stabiel familiebedrijf

Van Laecke Group is een familiale kmo met jarenlange ervaring en expertise in gespecialiseerde machines voor de recyclage, bouw en agrarische sector. De groep overkoepelt drie bedrijven: Marcom Recycling, Van Bemmel Recycling en Van Laecke Machines. Binnen de groep kun je onder andere terecht voor recyclagemachines voor de verwerking van grond- en steenafval van diverse origine, maar ook voor het verwerken van sloop- en groenhout. Vanuit hun twee vestigingen, nabij Brugge en Utrecht, verzorgen zij onderhoud en service naar de klant.     

Transportbedrijf voegt groene daad bij het woord

Dagelijks doorkruisen meer dan 85 vrachtwagens van transportbedrijf DTC Surhuisterveen en partner Koning & Drenth uit Beerta het Europese wegennet. Hoofdactiviteit van deze, in het noorden gelegen, bedrijven is het vervoer voor de recyclingbranche en bedrijven die secundaire brandstoffen produceren. Directeur Jan Kingma zou het liefste zien dat dit zo snel mogelijk CO2-neutraal gebeurt. “Want we zijn ervan overtuigd dat het kan, maar dan moet wel de hele keten meedoen.”

Vaste charters met DTC opleggers.

De letters DTC stonden lang geleden – toen het bedrijf nog vanuit Geesbrug opereerde – voor de Drentse Transport Combinatie, maar toen Jan Kingma het bedrijf samen met drie compagnons van zijn vader overnam en verhuisde naar Drachten, doopten ze het transportbedrijf om tot Dé Transport Compagnon. “Want dat is wat we willen zijn: een compagnon voor onze klanten. Klanten die hun vracht correct, betrouwbaar en efficiënt van A naar B vervoerd willen hebben.” 

Maar dat doet DTC dus niet voor elke prijs. Kingma: “Dit bedrijf is een verlengstuk van onszelf. Met dezelfde waarden en normen. Dat betekent dus dat wij niet mee willen doen aan de race naar de bodem. Om die reden rijden we met Nederlandse chauffeurs, ondernemen we maatschappelijk verantwoord en proberen we de impact op het milieu zo klein mogelijk te houden.”

DTC truck lost zijn lading.

Naïef

Die werkwijze kost geld, dat weet Kingma als geen ander. Maar wij willen niet anders werken, ook al heeft het DTC in het verleden al klanten gekost. “Wij leggen onszelf bepaalde regels op. Noem ons vooral naïef, maar we vinden dat er meer is dan alleen maar geld verdienen. Onze medewerkers moeten hun werk op een normale manier kunnen doen en er wordt naar ze geluisterd. We houden ons aan de rij- en rusttijdenwetgeving, proberen niet over te laden en vervangen ons wagenpark regelmatig om met de schoonste motoren en de veiligste vrachtwagens te kunnen rijden.  Dan is het inderdaad teleurstellend als klanten – waarvan de meesten duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen hoog in het vaandel zeggen te hebben – uiteindelijk toch alleen maar op de centen blijken te letten. Ik constateer helaas dat dit bij veel bedrijven een wassen neus is. Niet meer dan een marketing-praatje. Ze kijken niet naar hoe je een dienst uitvoert, als je maar de goedkoopste bent. Het gevolg is dat het gelag door een ander wordt betaald.” 

Hoofdactiviteit is het vervoer van afval en reststromen.

Want het kan wel degelijk: echt zo duurzaam mogelijk ondernemen. Dat bewijst DTC samen met een van hun opdrachtgevers, N+P Group. “Samen hebben we besloten een aantal van onze Euro VI wagens alleen nog maar op blauwe diesel (HVO 100) te laten rijden. Ja, dat is inderdaad duurder, maar de N+P Group is bereid om samen met ons die meerkosten te betalen. Hiermee reduceren we tot 89% CO2 uitstoot per Euro VI voertuig. En daar zou het om moeten gaan. Dus geen LNG vanwege mautvrijstelling, geen subsidies maar op eigen kracht een bewuste bijdrage leveren aan mens en natuur ondanks het feit dat dit leidt tot hogere kosten.” 

Dagelijks rijden er 60 combinaties bestaande uit walking floors, tautliner en containerauto’s.

Subsidies

“We zijn er namelijk van overtuigd dat wanneer iedereen zijn fair share bijdraagt, de sector binnen no time CO2 neutraal is. Het is echt niet zo moeilijk, maar dan moeten we wel stoppen met alleen op prijs concurreren. En als je wilt dat de markt dit oppakt, dan moet je ook stoppen met subsidies, dat houdt slechts ongezonde praktijken in stand. Want het is onmogelijk om daar met een gezond bedrijfsmodel tegenop te boksen.” Kingma constateert in dat opzicht dan ook met tevredenheid dat Europese landen steeds meer moeten terugvallen op afvalverwerking en -recycling op eigen bodem. “Tot een paar jaar geleden ging ons afval de hele wereld over. Dat is natuurlijk niet houdbaar. Gelukkig weigeren steeds meer Aziatische en Afrikaanse landen ons afval. We kunnen het namelijk best zelf. De Nederlandse verbrandingsovens zijn de schoonste van Europa en de energiebehoefte neemt alleen maar toe. Om die reden vervoeren wij steeds meer vanuit België en Duitsland naar Nederland. Vroeger was dat andersom: toen reden we ons afval naar Duitsland om te storten, nu graven ze in Duitsland al die stortplaatsen weer af. Uiteindelijk is het gewoon handel. Kwestie van vraag en aanbod. En door de grote ovencapaciteit ligt de vraag momenteel in Nederland. Maar ik zie ook dat de import vanuit Groot-Brittannië sterk is afgenomen, mede door de Brexit.” Uiteindelijk zou DTC het liefst afval en grondstoffen aanvoeren en gerecycled of gereed product direct weer afvoeren . “Volledig circulair dus. Zo ver zijn we nog niet, mede door de hoge kwaliteitseisen die aan producten worden gesteld. Maar gelukkig gaat het wel steeds meer die kant op. En daar werken wij als transportbedrijf graag aan mee.” 


Fusie DTC met Koning & Drenth

In mei van dit jaar fuseerde DTC Surhuisterveen met branchegenoot Koning & Drenth. Volgens Kingma een gevolg van intensieve samenwerking. “We kwamen elkaar al vaak tegen en zagen dat het in deze markt slimmer is om de handen ineen te slaan. We hebben met dezelfde uitdagingen te maken en door te fuseren kunnen we samen op een verantwoorde manier groeien. Onze deuren blijven dan ook openstaan voor andere partijen die net zoals wij denken en werken. We willen graag een aanjager zijn van synergetische samenwerkingsverbanden, waar vertrouwen en transparantie aan ten grondslag liggen, die op maatschappelijk verantwoorde wijze klantwaarde realiseren.”

Beide bedrijven blijven in de huidige vorm bestaan en zullen de werkzaamheden onder eigen naam blijven voortzetten. Samen zetten de beide bedrijven dagelijks rond de 85 combinaties in. Deels zijn dat eigen combinaties met Nederlanse chauffeurs in loondienst, deels zijn dat vaste charters die het hele jaar met DTC opleggers rijden.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details