Tijdens de TKD in Almere is er ook voor de sloop- en recyclingbranche op de stand van Hitachi Construction Machinery Nederland veel te zien. Niet alleen zijn er op stand nummer 156 verschillende (elektrische) graafmachines te aanschouwen, als importeur van het merk Bell neemt Hitachi ook twee dumptrucks (B30E) mee: één is er op de stand te zien, de ander draait zijn rondjes op het demoterrein. Tevens is er speciale aandacht voor twee nieuwe wielladers.
Hitachi presenteert op TKD de ZW160-7 en ZW250-7 waarmee de complete reeks wielladers nu is vernieuwd door -7 modellen. Beide modellen onderscheiden zich volgens de fabrikant met uitzonderlijke laadprestaties, lage totale eigendomskosten en een maximale efficiëntie. Met behulp van het nieuwe tractiecontrolesysteem kunnen bestuurders het brandstofverbruik verminderen door de trekkracht aan te passen op basis van de toepassing. Dit vermindert ook de bandenslijtage en verbetert de productiviteit, ongeacht de bodemgesteldheid. Bovendien past het nieuw geïntroduceerde vertragingssysteem de effectiviteit van de hydrostatische transmissie aan wanneer het gaspedaal wordt losgelaten.
De Approach Speed Control-functie zorgt voor snellere en efficiëntere (korte) laadoperaties. Het nieuwe ZW-7-model laadt ook vrachtwagens nauwkeuriger, wat tijd en geld bespaart, dankzij het laadvermogenbewakingssysteem. Bovendien kunnen machinisten het brandstofverbruik volgen dankzij de nieuwe ECO-meter en kunnen de prestaties worden verbeterd met verschillende instelbare functies.
Dan de dumptrucks van het Zuid-Afrikaanse Bell, waarvan importeur Hitachi er twee meeneemt naar het beursterrein. De 6×6 uitgevoerde B30E wordt in Duitsland geproduceerd en Hitachi Construction Machinery Nederland is sinds 2020 importeur voor de Nederlandse markt. Groot voordeel van dit model is het feit dat de machines veel lichter zijn dan andere machines op de markt. Volgens de RDW mag alleen een Bell over de weg met kenteken vanwege de lage aslast van slechts 12 ton.
Ook de sloop- en recyclingbranche werkt steeds vaker elektrisch. Afgelopen najaar tijdens bauma presenteerde Hitachi om die reden de eerste 5-tons elektrische graafmachine van Europa. Die is met verschillende werktuigen zeer geschikt voor sloop in kleine ruimtes. “De nieuwe ZX55U-6EB heeft dezelfde kleine draaicirkel als de ZX55U-6 met dieselmotor. Hierdoor is de machine uitstekend bestuurbaar wanneer er beperkte ruimte is. Ook de prestaties zijn even krachtig”, stelt marketing manager Evert van den Broek. “Naast het werken zonder uitstoot biedt de minigraver lagere geluidsniveaus, meer efficiëntie, exceptionele prestaties bij weinig manoeuvreerruimte en heeft minder behoefte aan onderhoud dan conventionele modellen.”
De ZX55U-6EB is de eerste in zijn soort die door Hitachi is geproduceerd en maakt gebruik van hetzelfde concept als de ZX85 elektrische graafmachine van 8 ton. “De elektrische ZX85US-6EB gaat 5,5 uur mee met 1 accu en kan in 30 minuten voor 80% opgeladen worden”, licht Van den Broek toe. “En we produceren deze machines ondertussen in onze fabriek in Amsterdam.” Tenslotte zal ook de ZE135 gepresenteerd worden. Deze elektrische 15-tonner is voorzien van een 198 kWh accu, maar kan daarnaast ook werken aan een kabel.
Niet te zien tijdens TKD, maar wel aan een opmars in Europa bezig is de de ZX400MC-7 graafmachine. Dit multi-carrier-model is gebaseerd op een standaard Hitachi ZX350LC-7 met Zaxis-7-technologie en een motor die voldoet aan de Stage V emissienormen. Het is één van de drie nieuwe machines voor speciale toepassingen die zijn ontwikkeld in exclusieve samenwerking met het Duitse bedrijf KTEG, onderdeel van het EAC (European Application Center), een joint venture met Hitachi Construction Machinery, Co., Ltd in Japan.
De machine is gebouwd om te voldoen aan de eisen van elk sloopproject en kan worden voorzien van maximaal vier hulpstukken. Waaronder een monogiek, een tweedelige giek en een sloophulpstuk met een hoogtebereik van 21 of 24 meter. Daardoor kan de ZX400MC-7 de taken vervullen van meerdere machines.