NLFR

Platform over de gehele recyclingstroom binnen de Benelux
Waterschappen slaan handen ineen Collectieve opslag zuiveringsslib

Dieter Jonckheere wil zijn klanten de best mogelijke service bieden. Hij vindt een modern machinepark daarom van groot belang. Reden om via BIA een unieke diesel/elektrische Portafill MR-5 Dual Power zeefinstallatie aan te schaffen.

De hybride zeefmachine is goed voor het milieu en heeft dankzij de deels elektrische aandrijving ook nog eens een aanmerkelijk lager brandstofverbruik. Begrijpelijk dat zowel Jonckheere als zijn klanten zeer enthousiast zijn over deze nieuwe aanwinst. Jonckheere Dieter bvba werd in 2008 opgericht. Het bedrijf uit Ingelmunster is gespecialiseerd in de uitvoering van grondwerken, afbraakwerken, afvalverwerking en containerverhuur. "De hybride MR-5 van Jonckheere Dieter bvba uit Ingelmunster is de eerste diesel/elektrisch aangedreven Portafill machine in de Benelux", horen we van Sammy Demaerschalk, marketingmanager Benelux bij de BIA Group. BIA is sinds mei 2018 de officiële Benelux-vertegenwoordiger van het Noord-Ierse merk Portafill, dat bekend staat om de innovatieve producten. De MR-5 Dual Power is daarvan een goed voorbeeld. Het is een compacte maar sterke zeefinstallatie. Compact genoeg voor transport en sterk genoeg om allerlei lastige materialen te verwerken.

Innovatieve aandrijving

Het meest innovatieve aan de MR-5 Dual Power is de aandrijving. Portafill maakt als één van de eerste fabrikanten ter wereld hybride zeefmachines. Hybride ja, want naast de standaarddieselmotor zit er ook een gedeeltelijk elektrische aandrijving op. Dat past prima in deze tijd, waarin de klimaatopwarming ons doet realiseren hoe belangrijk emissieloos werken gaat worden. Wat voor de firma Jonckheere Dieter bvba en daarmee voor de klanten tevens belangrijk is: het fors lagere brandstofverbruik (4 - 5 l/u) van de hybride aandrijving en als resultaat daarvan een betere TCO. De Porta-fill MR-5 Dual Power weegt circa 14 ton en heeft een zeefdek van 3.200 x 1.200 mm. Via de 4 m³ grote hopper kan tot 150 m³  ruw materiaal per uur worden verwerkt.   

Waterschappen slaan handen ineen Collectieve opslag zuiveringsslib

Ze zetten in op een landelijke calamiteitenregeling waarbij ze het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat nodig hebben. De waterschappen slaan het zuiveringsslib van het rioolwater bij incidenten tijdelijk op om het in een later stadium alsnog te verwerken.

Sander Mager, bestuurslid van de Unie van Waterschappen: “Ieder waterschap is verantwoordelijk voor de eigen gezonde bedrijfsmatige capaciteit voor de eindverwerking van het zuiveringsslib dat ontstaat bij de rioolwaterzuivering. Toch kunnen er incidenten plaatsvinden waarbij het nodig en verstandig is om collectief locaties voor tijdelijke opslag gereed te hebben. Slechts bij zeer grote calamiteiten doen we een beroep op de Rijksoverheid. Een robuust systeem van slibeindverwerking is een gezamenlijke verantwoordelijkheid die we gezamenlijk oppakken: alle waterschappen doen mee. Met dit plan zetten we ons als sector in voor voldoende capaciteit door innovatie en duurzaamheid te verbinden.”

In Nederland is een ondercapaciteit ontstaan die tot 2025 kan aanhouden.

Duurzaam

Eén van de taken van de waterschappen is het zuiveren van rioolwater dat door gemeenten wordt afgevoerd. Dit doen waterschappen zo duurzaam mogelijk. Zo dragen de waterschappen bij aan de volksgezondheid en een goede waterkwaliteit. Na de zuivering van het rioolwater resteren het schone effluent en het zuiveringsslib. Er wordt nationaal en internationaal voortdurend gewerkt aan meer duurzame en efficiënte verwerkingstechnieken van dit slib.

Op verzoek van minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat hebben de waterschappen een robuust plan opgesteld voor de gezamenlijke aanpak van de ontstane problemen bij de slibeindverwerking. Naast de eigen bedrijfsmatige capaciteit organiseren zij vanaf nu samen een incidentencapaciteit. Hierop komt een onafhankelijke regie met eigen monitor en verantwoording. Een calamiteitenregeling van de waterschappen met het ministerie voor het tijdelijk opslaan van zuiveringsslib in de rijksbaggerdepots is nog in onderzoek. Een gezamenlijke verantwoordelijkheid van waterschappen en het rijk.

Het Robuust plan slibeindverwerking is een antwoord op de ontstane problemen door het wegvallen van de Duitse markt voor fluctuaties in het aanbod van het zuiveringsslib. Hierdoor is er in Nederland een ondercapaciteit bij de eindverwerking ontstaan die tot 2025 kan aanhouden. In het robuuste plan is gekeken naar het meerjarige aanbod van het zuiveringsslib en de bestaande verwerkingsmethoden. Vervolgens is geconstateerd dat er in de periode 2021-2025 behoefte is aan een collectieve incidentencapaciteit en een landelijke calamiteitenregeling.  

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details